Terapiat etulinjaan -toimintamallin idea
Terapiat etulinjaan -toimintamalli tarjoaa konkreettisia ratkaisuja mielenterveyskriisin selättämiseen ja tarjoaa systemaattisen tavan kehittää psykososiaalisten hoitojen prosessia. Toimintamalli tähtää siihen, että jokaisella etulinjan sote-ammattilaisella on työkaluja tukea asiakkaan mielenterveyttä. Näin varmistetaan, että ihminen saa tukea nopeasti, riippumatta siitä mistä hän hakee apua.
Terapiat etulinjaan -toimintamallin keskiössä ovat
- psykososiaalisten hoitojen porrastaminen
- ammattilaisten työtä tukevat digitaaliset ratkaisut
- yhteiskehittäminen.
Palvelujen porrastaminen
Psykososiaalisten palvelujen porrastuksen perusajatuksena on, että palvelut järjestetään jatkumoksi – mitä korkeammalla portaalla ollaan, sitä monimutkaisempiin tilanteisiin hoito on tarkoitettu ja sitä intensiivisempää tarjottu hoito on. Apua tarvitsevalle tarjotaan ensisijaisesti sellaista näyttöön perustuvaa hoitoa, joka kuormittaa häntä itseään ja palvelujärjestelmää mahdollisimman vähän.
Porrasteisen palvelujärjestelmän edut on osoitettu kansainvälisissä tutkimuksissa. Suurelle osalle apua tarvitsevista riittää nopeasti alkava lyhyt interventio. Tällöin resursseja riittää myös intensiivisempiä ja pidempiä hoitoja tarvitseville.
Hoidon porrastus on riippuvainen siitä, mihin toimintaympäristöön sitä sovitetaan. Lasten, nuorten ja aikuisten porrasteiset mallit voivat erota toisistaan, mutta perusperiaate porrastuksen taustalla on yhtenevä. Portaiden sisältö voi myös vaihdella alueellisesti, mutta keskeistä on, että alueellinen palveluvalikoima kattaa jokaisen portaan aina matalimman kynnyksen interventiotyöskentelystä erikoissairaanhoitoon ja kuntoutuspsykoterapioihin.
Terapiat etulinjaan -toimintamalliin kuuluvien matalan kynnyksen tuki- ja hoitomuotojen ja digiratkaisujen hyödyntäminen tukee porrasteisen palvelujärjestelmän rakentamista hyvinvointialueella.
Lue lisää porrasteisesta hoitomallista aikuisten mielenterveyspalveluissa
Lue lisää tuen ja hoidon porrastamisesta lasten ja nuorten palveluissa
Digitaaliset ratkaisut
Digitaaliset ratkaisut lisäävät palveluiden saatavuutta asiakkaille asuinpaikasta riippumatta. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että digitaalisesti tuetuilla hoidolla on valtava vaikutus lievien, keskivaikeiden ja vakava-asteisten mielenterveyden häiriöiden hoidossa. Lisäksi digiratkaisuilla usein helpotetaan ammattilaisten työtä vapauttamalla aikaa toistuvista työtehtävistä.
Terapiat etulinjaan -toimintamallissa hyödynnettävät keskeiset digitaaliset ratkaisut ovat kaikille kansalaisille avoin Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelu, arviointiprosessia sujuvoittava Terapianavigaattori ja koulutusalusta, joka mahdollistaa ammattilaisille joustavan ja skaalattavan tavan opiskella vaikuttavia psykososiaalisia menetelmiä.
Yhteiskehittäminen Terapiat etulinjaan -toimintamallissa
Mielenterveyspalveluita kehitettäessä tieteellisen näytön rinnalla täytyy kulkea tasavertainen yhteiskehittäminen työtä toteuttavien ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa. Lisäksi tulee pyrkiä ottamaan huomioon palvelujärjestelmän realiteetit sekä hyödyntää jatkuvasti saatua palautetta.
Psykososiaalisten hoitojen saatavuuden parantamisessa ei ole kyse vain uusista menetelmistä tai digitaalisista työkaluista. Nämä ovat tärkeitä ratkaisun osia. Lopulta kyse on ensisijaisesti toiminnan muuttamisesta: siitä, että ammattilaiset itse muotoilevat työtään omasta mielestään helpommaksi, tehokkaammaksi ja mielekkäämmäksi uusia ratkaisuja hyödyntäen.
Yhteiskehittäminen työtä toteuttavien ammattilaisten, esihenkilöiden, johdon ja toimintaa kehittävien osapuolien välillä on kaiken ydin. Jokaisella sidosryhmällä tulee olla keinot ottaa ratkaisut omakseen, osallistua niiden jatkokehittämiseen ja viestiä niistä.
Terapiat etulinjaan -toimintamallissa keskitetyn kehittämisen tiimi sekä hyvinvointialueiden toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta löydettäisiin parhaat mahdolliset ratkaisut ja muilta alueilta kertynyttä tietoa ja oppeja voitaisiin hyödyntää.