Skip to the content
  • Etusivu
  • Terapiat etulinjaan -toimintamalli
    • Miksi palvelut pitää uudistaa?
    • Terapiat etulinjaan -mallin idea
    • Lasten ja nuorten terapiatakuu
  • Keskitetyt palvelut
    • Kansallinen yhteiskehittäminen
    • Porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelu
    • Navigaattorikyselyt ja ensijäsennys
    • Koulutustoiminta
    • Lyhytpsykoterapia ostopalvelusetelillä
    • Nettiterapiat
    • Tiedolla johtaminen ja arkivaikuttavuus
  • Aikuiset
    • Porrastettu hoitomalli
    • Terapiakoordinaatio
    • Terapianavigaattori ja ensijäsennys
    • Menetelmät aikuisten palveluissa
  • Lapset ja nuoret
    • Toimintamalli lapsilla ja nuorilla
    • Porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Interventiokoordinaatio
    • Nuorten navi ja ensijäsennys
    • Lasten navi ja ensijäsennys
    • Menetelmät lasten ja nuorten palveluissa
  • Hankkeet ja kehittäminen
    • Työterveyshanke
    • Mielihyvin duunissa 2.0 -hanke
    • Nepsy – porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Sosiaalipalveluiden menetelmiä
  • Raportit ja julkaisut
    • Raportit ja tulokset
    • Kirjallisuuskatsaukset
    • Julkaisut
  • Tietoa ja materiaaleja
    • Terapiat etulinjaan -hankeinfo
    • Medialle
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Avoimet viestintämateriaalit
    • Mielenterveys pelissä – päättäjäinfo
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumakalenteri
  • På Svenska
  • Suomeksi

Etusivu » Ajankohtaista » Tuoretta palautetta Terapianavigaattorista: sekä asiakkaat että ammattilaiset kokevat hyötyvänsä 

Tuoretta palautetta Terapianavigaattorista: sekä asiakkaat että ammattilaiset kokevat hyötyvänsä 

Päivitetty 27.04.2023
UutinenYleinenEtelä-SuomiItä-SuomiLänsi-SuomiPohjois-SuomiSisä-SuomiAmmattilaisetKansalaiset

Asiakkaiden ja ammattilaisten kokemuksia Terapianavigaattorista on kerätty systemaattisesti kyselyillä 12.10.2022–6.2.2023. Tulosten mukaan asiakkaista suurin osa kokee hyötyneensä navigaattorista ja sen koosteraportista. Ammattilaisten kokemus navigaattorista paranee, kun se on ollut pidempään käytössä. Myös suurempi käyttöaste näyttää olevan yhteydessä positiivisempiin kokemuksiin.

Suurin osa asiakkaista kokee Terapianavigaattorin hyödylliseksi

Asiakkailta kerätty palautekysely paljastaa, että suurin osa asiakkaista on kokenut saaneensa Terapianavigaattorista ja koosteraportista apua. Selkeästi suurin osa aikoo sen täyttämisen jälkeen ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon. Kyselyyn on vastannut 2 502 asiakasta. 

Puolet vastanneista pitävät Terapianavigaattoria ja tulosraporttia hyvänä ja hyödyllisenä, ja 18 %:lle ne ovat vastanneet tarvetta erityisen hyvin. Vastaajista 28 % ei osaa sanoa, miten koki navigaattorin ja raportin. Vain 4 % ei kokenut niitä hyviksi tai hyödyllisiksi. 78 % vastanneista aikoo navigaattorin täyttämisen jälkeen käydä tuloksia läpi ammattilaisen kanssa ja 8 % aikoo kokeilla Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia.

Katso videolta kokemusasiantuntijan mietteitä Terapianavigaattorista

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon. Muuta hyväksyntääsi

Kun kokemus karttuu, palaute paranee 

Terapianavigaattoria käyttäviltä ammattilaisilta on kerätty palautetta ensimmäisen ja viidennen kuukauden kohdalla käyttöönotosta. Ammattilaiset ovat raportoineet navigaattorin helpottaneen heidän työtään ja parantaneen arvioiden ja kirjausten laatua. Palautteen on huomattu olevan usein viidennen kuukauden jälkeen positiivisempaa kuin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Otoskoko on ensimmäisen kuukauden jälkeen ollut 118 ja viidennen jälkeen toistaiseksi 64. 

Ammattilaisten Terapianavigaattorille antama yleisarvosana on noussut kyselyjen välillä hieman: ensimmäisenä kuukautena se oli 7,5 ja viiden kuukauden jälkeen 7,7. Saman verran oli nousua kysymyksessä Suosittelisitko Terapianavigaattoria kollegallesi. Yhden kuukauden jälkeen sen arvo oli 7,9 ja viiden kuukauden jälkeen 8,1. Vakituisena työkaluna navigaattorin halusi pitää 88,4 % ja myöhemmin 93,5 % ammattilaisista. 

On myös huomattu, että ne ammattilaiset, jotka arvioivat suurimman osan asiakkaista täyttäneen Terapianavigaattorin vastaanotolle tullessa, pitävät sitä myös hyödyllisempänä. Lähes kaikkien kysymysten tulokset ovat positiivisempia, kun ammattilainen arvioi, että asiakkaista 70 %–100 % on täyttänyt navigaattorin. 

Tutustu Terapianavigaattoriin osoitteessa Terapianavigaattori.fi

Tilaa uutiskirje

Tilaa Terapiat etulinjaan -uutiskirje ja saat suoraan sähköpostiisi tietoa toimintamallin ajankohtaisista asioista. Uutiskirje ilmestyy 1-2 kuukauden välein. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseen.


Terapiat etulinjaan
  • Tietosuojaseloste
  • Tietoa palvelusta
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästeasetukset

Terapiat etulinjaan hanketoimisto
Välskärinkatu 8
00260 Helsinki

Postiosoite
PL 590
HUS 00029

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram