Tuoretta palautetta Terapianavigaattorista: sekä asiakkaat että ammattilaiset kokevat hyötyvänsä
Asiakkaiden ja ammattilaisten kokemuksia Terapianavigaattorista on kerätty systemaattisesti kyselyillä 12.10.2022–6.2.2023. Tulosten mukaan asiakkaista suurin osa kokee hyötyneensä navigaattorista ja sen koosteraportista. Ammattilaisten kokemus navigaattorista paranee, kun se on ollut pidempään käytössä. Myös suurempi käyttöaste näyttää olevan yhteydessä positiivisempiin kokemuksiin.
Suurin osa asiakkaista kokee Terapianavigaattorin hyödylliseksi
Asiakkailta kerätty palautekysely paljastaa, että suurin osa asiakkaista on kokenut saaneensa Terapianavigaattorista ja koosteraportista apua. Selkeästi suurin osa aikoo sen täyttämisen jälkeen ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon. Kyselyyn on vastannut 2 502 asiakasta.
Puolet vastanneista pitävät Terapianavigaattoria ja tulosraporttia hyvänä ja hyödyllisenä, ja 18 %:lle ne ovat vastanneet tarvetta erityisen hyvin. Vastaajista 28 % ei osaa sanoa, miten koki navigaattorin ja raportin. Vain 4 % ei kokenut niitä hyviksi tai hyödyllisiksi. 78 % vastanneista aikoo navigaattorin täyttämisen jälkeen käydä tuloksia läpi ammattilaisen kanssa ja 8 % aikoo kokeilla Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia.
Katso videolta kokemusasiantuntijan mietteitä Terapianavigaattorista
Kun kokemus karttuu, palaute paranee
Terapianavigaattoria käyttäviltä ammattilaisilta on kerätty palautetta ensimmäisen ja viidennen kuukauden kohdalla käyttöönotosta. Ammattilaiset ovat raportoineet navigaattorin helpottaneen heidän työtään ja parantaneen arvioiden ja kirjausten laatua. Palautteen on huomattu olevan usein viidennen kuukauden jälkeen positiivisempaa kuin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Otoskoko on ensimmäisen kuukauden jälkeen ollut 118 ja viidennen jälkeen toistaiseksi 64.
Ammattilaisten Terapianavigaattorille antama yleisarvosana on noussut kyselyjen välillä hieman: ensimmäisenä kuukautena se oli 7,5 ja viiden kuukauden jälkeen 7,7. Saman verran oli nousua kysymyksessä Suosittelisitko Terapianavigaattoria kollegallesi. Yhden kuukauden jälkeen sen arvo oli 7,9 ja viiden kuukauden jälkeen 8,1. Vakituisena työkaluna navigaattorin halusi pitää 88,4 % ja myöhemmin 93,5 % ammattilaisista.
On myös huomattu, että ne ammattilaiset, jotka arvioivat suurimman osan asiakkaista täyttäneen Terapianavigaattorin vastaanotolle tullessa, pitävät sitä myös hyödyllisempänä. Lähes kaikkien kysymysten tulokset ovat positiivisempia, kun ammattilainen arvioi, että asiakkaista 70 %–100 % on täyttänyt navigaattorin.
Tutustu Terapianavigaattoriin osoitteessa Terapianavigaattori.fi