Menetelmäohjaajakoulutus luo perustaa kognitiivisten menetelmien jatkuvuudelle hyvinvointialueilla – opiskelijat tyytyväisiä

Terapiat etulinjaan -toimintamallin kognitiivisten menetelmien koulutuksiin kuuluu vakiorakenteena menetelmäohjaus, jossa yhdistyvät työnohjaus ja opetuksellinen ote. Menetelmäohjaajia koulutetaan kansallisella koulutusalustalla, ja menetelmäohjaajakoulutus on saanut hyvää palautetta.
Terapiat etulinjaan -toimintamallissa kognitiivisten menetelmien koulutukset sisältävät verkko-opintoja, koulutushoitoja sekä menetelmäohjausta, johon osallistuminen on tärkeä osa koulutusta. Menetelmäohjaus yhdistää työnohjauksen ja opetuksen piirteitä, ja sen tarkoituksena on varmistaa, että ammattilaiset saavuttavat tarvittavan osaamistason lyhytterapeuttisessa työskentelyssä.
Jotta menetelmäohjausta voidaan toteuttaa, hyvinvointialue tarvitsee menetelmäohjaajia. Siihen tehtävään voi kouluttautua kriteerit täyttävä ammattilainen. Kriteerit vaihtelevat menetelmittäin. Koulutukset järjestetään Terapiat etulinjaan -toimintamallin ja hyvinvointialueen tai YTAn toimijoiden yhteistyönä.
”Menetelmäohjaajakoulutuksessa harjoitellaan tukemaan opiskelijoita oppimisessa, luomaan turvallista oppimisilmapiiriä, ohjaamaan taitoharjoittelua sekä tukemaan opiskelijoiden palautetietoista työotetta”, kertoo menetelmäohjaajakoulutuksesta vastaava Sinikka Uola.
Menetelmäohjaajakoulutus noudattaa samankaltaista rakennetta kuin itse menetelmienkin koulutukset: aluksi opiskellaan itsenäisesti verkkokoulutusalustalla, minkä jälkeen järjestetään taitopajoja, joissa harjoitellaan ohjatusti. Tämän jälkeen opiskelija aloittaa menetelmäohjaamisen hyvinvointialueellaan, mutta saa tukea työhönsä pienryhmäohjauksessa menetelmäohjaajien ja vertaisten kanssa.
Menetelmäohjaajakoulutettavat arvostavat käytännön harjoittelua
Menetelmäohjaajakoulutuksesta on kerätty palautetta marraskuusta 2023 lähtien, jolloin koulutusprosessi yhtenäistettiin. Tulokset ovat olleet lupaavia: osallistujat ovat arvioineet sekä verkkokurssin että taitopajat hyödyllisiksi.
”Taitopajoista erityisesti toinen, jossa keskitytään kokemukselliseen harjoitteluun, on saanut osallistujilta hyvää palautetta. Tästä voidaan päätellä, että konkreettinen harjoitteleminen, kuten rooliharjoitukset ja pienryhmätyöskentely, on myös menetelmäohjauskoulutuksessa tärkeää”, kertoo Uola.
Yksi menetelmäohjaukseen osallistuneista on vastaava sairaanhoitaja Hannele Rajalahti Itä-Uudeltamaalta, joka valmistui alkuvuodesta 2025 menetelmäohjaajaksi. Hän kuvailee koulutuksen olleen hyödyllinen ja kehui erityisesti taitopajojen käytännönläheisyyttä:
”Olen paljon koulutuksia käynyt, ja nämä oli kyllä ihan parhaimmasta päästä. Siellä pääsi oikeasti harjoittelemaan ja näkemään muilla alueilla samassa koulutuksessa olevia.”
Rajalahti painottaa lisäksi pienryhmäohjauksen merkitystä. Se tarjosi mahdollisuuden käydä läpi käytännön haasteita ja sai osallistujat kokemaan, etteivät he jää yksin ohjaustyönsä kanssa.
Menetelmäohjauksella on ollut merkittävä rooli myös ohjattavien näkökulmasta. Rajalahti kertoo, että hänen ohjaamissaan koulutusryhmissä ohjaukset on koettu erittäin hyödyllisiksi. Selkeä rakenne, konkreettinen tuki ja mahdollisuus taitoharjoitteluun ovat auttaneet opiskelijoita soveltamaan oppimaansa käytäntöön:
”Moni on sanonut, että ilman menetelmäohjausta ei olisi ollut yhtä turvallinen olo lähteä harjoittelemaan.”