Ahdistuksen lyhytinterventio tuo työkaluja lasten ja nuorten ahdistuksen ja pelkojen helpottamiseen
Lasten ja nuorten ahdistuksen lyhytintervention (ALI) pilotointi käynnistyi joulukuussa 2022. Koulutuspilotteihin on osallistunut tänä keväänä yhteensä 61 ammattilaista ympäri Suomen. Heistä suurin osa piti koulutuksen sisältöjä hyödyllisenä ja aikoo käyttää interventiota työssään. Interventiota on kehitetty saadun palautteen perusteella.
Ahdistuksen lyhytinterventio on tarkoitettu 7–17-vuotiaiden lasten ja nuorten ahdistuksen ja pelkojen varhaiseen tukemiseen. Työskentelymenetelmät perustuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian viitekehykseen. Interventio sisältää 3–8 tapaamista, joiden aikana työskennellään tavoitteellisesti yhdessä valikoidun ongelman parissa. Siihen kuuluu myös työskentelyä ja/tai yhteydenpitoa vanhempien kanssa lapsen tai nuoren ikätaso huomioiden.
”Olen uskaltanut jutella ihmisille ja olen oppinut keinoja rauhoittaa itseäni.”
Interventiota toteuttavat ammattilaiset täyttävät koulutuspäiväkirjaa, joihin kootaan tietoja kaikista aloitetuista interventioista. Maaliskuun alkuun mennessä aloitettuja interventioita oli yhteensä 96. Näistä 29 oli päättynyt ilman keskeyttämistä, 10 oli keskeytynyt ja loput yhä käynnissä. Alla olevassa kappaleessa tarkastellaan tuloksia päättyneistä interventioista (N=29).
Hieman yli puolet pääsi aloittamaan ahdistuksen lyhytintervention viikossa ja lähes 80 % kahdessa viikossa. Keskimäärin toteutui 5 käyntikertaa ja yli puolet tapaamisista toteutui viikon välein. Työkalumoduuleista nuoruusikäisille käytettiin eniten Itsevarmuuden vahvistamisen moduulia. Lapsuusikäisten kohdalla murehtimisen vähentämisen ja pelkojen kohtaamisen moduulit olivat käytetyimpiä. Ahdistuksen lyhytintervention alussa osallistuja asettaa työskentelylle tavoitteen. Tavoitteen etenemistä arvioidaan jokaisella käyntikerralla tavoitejanalla. Intervention aikana 79 %:lla osallistujista tapahtui ns. luotettava muutos, joka tarkoittaa, että osallistuja on arvioinut tilanteensa muuttuneen vähintään 3 pisteen verran parempaan. Ahdistuksen lyhytintervention jälkeen kolmella neljästä ei ollut tarvetta jatkoseurannalle tai -hoidolle.
”Tehtävät auttoivat paljon. Piti miettiä omaa tilannetta ja miten sitä muuttaisi.” – palaute osallistuneelta lapselta tai nuorelta
”Olen uskaltanut jutella ihmisille ja olen oppinut keinoja rauhoittaa itseäni.” – palaute osallistuneelta lapselta tai nuorelta
”Altistusharjoitusten tekeminen lapsen kanssa on tuonut varmuutta vanhemmuuteen ja luottamusta omiin ja lapsen kykyihin selviytyä.” -palaute vanhemmalta
”Työskentely auttoi laajentamaan omaa näkökulmaa perheen dynamiikasta. Sain tukea, opastusta ja työkalujakin parempaan vanhemmuuteen. Lastanikin se hyödyttää, kun kehityn vanhempana.” – palaute vanhemmalta
Koulutuskokonaisuutta kehitetään saadun palautteen perusteella
Helmi-maaliskuussa kerättyyn välipalautekyselyyn vastasi 61 % pilottiin osallistuneista ammattilaisista. Kaikki vastaajat olivat täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että koulutuksen sisällöt olivat hyödyllisiä. Lähes yhtä moni kertoo ottavansa intervention käyttöön työssään ja haluaa menetelmästä vakituisen työkalun. Ahdistuksen lyhytinterventiokoulutuksessa hyvänä pidettiin mm. menetelmäohjausta ja vanhempien tapaamiseen saatua tukea. Menetelmässä kiiteltiin esimerkiksi konkreettisia työkaluja sekä käytännöllisyyttä. Myös intervention muokattavuutta yksilön tarpeen mukaiseksi koettiin hyvänä asiana.
Koska kyseessä on ollut intervention pilotointi, on ammattilaisilta saadut kehittämisehdotukset otettu suurella kiitollisuudella vastaan. Kehittämisehdotuksia koulutukseen liittyen tuli mm. materiaalien löytämiseen ja navigointiin koulutusalustalla. Osa vastaajista kertoi, että itseopiskelun sovittaminen omaan työhön on ollut haasteellista. Tässä keskeinen tukija ja mahdollistaja on esihenkilö, jonka on hyvä olla tietoinen mitä koulutus missäkin vaiheessa vaatii. Menetelmään liittyen toivottiin esimerkiksi alakouluikäisille selkeämpiä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi vanhempien kohtaamiseen toivottiin enemmän sisältöjä. Saadun palautteen perusteella koulutusta on jatkokehitetty mm. rakenteen selkiyttämisellä, esimerkkejä lisäämällä sekä vanhempien kohtaamiseen liittyvän moduulin kehittämisellä. Materiaalien suhteen mm. pienemmille lapsille suunnattuja materiaaleja on lisätty ja eri-ikäisille lapsille ja nuorille suunnattuja esitteitä on tuotettu.
Ensimmäinen pilottikierros päättyy kesäkuussa 2023, jonka jälkeen tarkasteluun saadaan lopulliset tulokset. Tulokset julkaistaan 24.8. järjestettävässä seminaarissa.
”Olen ollut todella tyytyväinen, että olen saanut tämän menetelmän käyttööni. Se on antanut minulle paljon apua käytännön työssäni lasten kanssa.” -pilottiin osallistuneen ammattilaisen palaute