Skip to the content
  • Etusivu
  • Terapiat etulinjaan -toimintamalli
    • Miksi palvelut pitää uudistaa?
    • Terapiat etulinjaan -mallin idea
    • Lasten ja nuorten terapiatakuu
  • Keskitetyt palvelut
    • Kansallinen yhteiskehittäminen
    • Psykososiaalisten interventioiden ja hoitojen porrastus
    • Mielenterveystalo.fi kansalaisille ja ammattilaisille
    • Navigaattorijärjestelmät ja ensijäsennys
    • Koulutustoiminta
    • Lyhytpsykoterapia ostopalvelusetelillä
    • Nettiterapiat
    • Toimintamallin käyttöönoton työkalut
  • Aikuiset
    • Porrastettu hoitomalli
    • Terapiakoordinaatio
    • Terapianavigaattori ja ensijäsennys
    • Ohjattu omahoito
    • Interpersonaalinen ohjanta IPC
    • Kognitiivinen lyhytterapia
    • Interpersonaalinen terapia IPT
    • Menetelmäohjaaja-koulutus
  • Lapset ja nuoret
    • Toimintamalli lapsilla ja nuorilla
    • Porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Interventiokoordinaatio
    • Nuorten navi ja ensijäsennys
    • Lasten navi ja ensijäsennys
    • Nuorten ohjattu omahoito
    • Lasten ohjattu omahoito
    • Pienten lasten ohjattu omahoito
    • Ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio
    • Interpersoonallinen ohjanta IPC
    • Cool Kids
    • Kognitiivinen lyhytterapia nuorille
    • Kognitiivinen lyhytterapia lapsille
    • Interpersoonallinen terapia IPT
  • Hankkeet ja kehittäminen
    • Työterveyshanke
    • Mielihyvin duunissa 2.0 -hanke
    • Nepsy – porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Sosiaalipalveluiden menetelmiä
  • Vaikuttavuus
    • Vaikuttavuuden edistäminen
    • Mitä arkivaikuttavuus tarkoittaa?
    • Raportit ja tulokset
    • Kirjallisuuskatsaukset
    • Julkaisut
  • Tietoa ja materiaaleja
    • Terapiat etulinjaan -hankeinfo
    • Medialle
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Avoimet viestintämateriaalit
    • Mielenterveys pelissä – päättäjäinfo
    • Tietoa sote-esihenkilölle
    • Terapiat etulinjaan -tietoa sote-alan ammattilaiselle
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumakalenteri
  • På Svenska
  • Suomeksi

Etusivu » Ajankohtaista » Mielenterveystalo.fi-palveluun uudet sisällöt kouluyhteisöille: ”Opettajan tehtävä ei ole hoitaa ja diagnosoida vaan tietää ja tukea”

Mielenterveystalo.fi-palveluun uudet sisällöt kouluyhteisöille: ”Opettajan tehtävä ei ole hoitaa ja diagnosoida vaan tietää ja tukea”

Päivitetty 30.05.2025
Mielenterveystalo.fiUutinen
Kuvituskuva.

Mielenterveystalon Kouluyhteisösivut tarjoavat tukea kouluympäristössä esiintyviin haasteisiin ja oppilaan kohtaamiseen. Sisältöihin kannattaa tutustua yhteisesti kollegojen kanssa kokemuksia jakaen.

Julkisen terveydenhuollon tuottamaan Mielenterveystalo.fi-palveluun on valmistunut kouluyhteisöille suunnattu sisältökokonaisuus. Kouluyhteisösivuille on koottu selkeät tietopaketit esimerkiksi koululaisten mielenterveydestä, oppimisen haasteista ja nepsypiirteistä. Sivuja on ollut kokoamassa laaja asiantuntijajoukko.

Sisällöntuotannossa mukana olleiden psykologin Cecilia Forsmanin sekä erityisluokanopettajien Kati Hakalan ja Alma Westerholmin mukaan sisällöistä on hyötyä jokaiselle koulussa työskentelevälle aikuiselle, mutta huoltajat ja oppilaatkin ovat tervetulleita tutustumaan sivuihin.

Mielenterveystalo koko kouluyhteisön tukena

Westerholmin ja Hakalan mukaan oppilaiden mielenterveyden tukeminen liittyy opetussuunnitelman perusteisiin. Niissä lähtökohtana on yhteinen vastuu ja huolenpito jokaisen oppilaan hyvästä ja turvallisesta koulupäivästä. Kouluyhteisösivujen tarkoitus on tukea opettajaa tässä tehtävässä.

On tärkeä muistaa, että opettaja ei ole mielenterveyden ammattilainen. ”Opettajien tehtävä ei ole hoitaa ja diagnosoida vaan tietää ja tukea niissä tilanteissa, kun tarvitaan apua”, muistuttaa Hakala.

”Meillä kaikilla on tavalliset mielen hyvinvoinnin taidot, joissa voimme kehittyä. Terve aikuisuus, oppilaan kohtaaminen ja aito läsnäolo riittävät”, lisää Forsman.

Olennaista on, että opettaja ei jää yksin oppilaan pulmien kanssa. Koulun toimintakulttuuria voidaan kehittää yksissä tuumin. Tavoitteena on, että sisällöt tulevat osaksi kaikkea toimintaa ja näkyvät yhteisissä arvoissa. Tätä ajatusta tukee sivujen nimessäkin mainittu yhteisö:

”Toimintakulttuurilla on suuri merkitys kaikkien koulussa olevien yleiseen hyvinvointiin”, painottaa Westerholm.

Konkreettisia vinkkejä arjen työhön

Kouluyhteisösivujen kantava ajatus on, että sieltä saa konkreettisia vinkkejä, mitä opettaja voi tehdä missäkin tilanteessa. Tiedon ja vinkkien lisäksi sivustolla on videoita, joita voi katsoa oppilaiden kanssa, sekä harjoituksia yhdessä tehtäviksi.

Hakala ja Westerholm nostavat esiin etenkin sivuston ylälaidasta löytyvän Mitä tehdä, jos oppilaasta herää huoli? -sivun, joka tukee erilaisten ongelmien puheeksi ottamista. Lisäksi heidän kokemuksensa mukaan masennukseen ja ahdistukseen sekä tunnesäätelyyn ja keskittymiseen liittyvät pulmat ovat lapsilla ja nuorilla yleisiä.

”Joissakin teemoissa sivuilla on suoria vinkkejä, että mitä opettaja voi sanoa eri tilanteissa. Tämä auttaa, jos tuntuu vaikealta löytää sopivia sanoja”, vinkkaa Westerholm.

Sivut on koostettu niin, että sieltä on helppo ja nopea kiireisessäkin kouluarjessa löytää oleelliset tiedot. Forsman vertaa tietosivujen rakennetta oppikirjojen rakenteeseen:

”Alussa on aina tiivistelmä, ja ensimmäiset virkkeet kertovat, mistä on kyse. Lopussa on harjoituksia, aivan kuten oppikirjoissa on kotimökki lopussa läksyille.”

Koko työyhteisön voimin sisältöjen pariin

Kouluyhteisösivuja kannattaa tutkia koulun aikuisten kesken yhdessä, sillä yhteinen pohdinta ja kokemusten jakaminen tukee tiedon viemistä käytäntöön. Pulmatilanteita on tärkeä pohtia kollegojen kanssa ja miettiä, mitä käytännössä voitaisiin tehdä oppilaan tilanteen helpottamiseksi.

”Voimme pohtia myös, kuinka kouluyhteisössä saamme tuettua mahdollisimman montaa oppilasta ihan perustyöllä. Tämä helpottaa opettajankin työssä jaksamista, kun kriisitilanteita on vähemmän”, toteaa Hakala.

Monella opettajalla on paljonkin kokemusta ja tietoa sivuston aiheista. Sisältöjä voikin tarkastella myös etsien sieltä asioita, joita itse jo toteuttaa työssään.

”Näinhän me jo teemmekin -bingoa voisi ajatella johonkin koulutuspäivään”, ehdottaa Forsman.

Forsman, Hakala ja Westerholm kannustavat kaikkia opettajia tarttumaan rohkeasti sisältöihin: ”Toivomme, että yhä useampi opettaja ja kouluyhteisön jäsen löytää näille sivuille ja jonkun hyvän vinkin, jonka avulla perusopetuksen toteuttaminen mahdollistuu kaikille.”

Tutustu Kouluyhteisösivuihin

Miten hyödyntää Mielenterveystalo.fi-palvelua koulussa?

Lataa Kouluyhteisön esiteLataa

Katso video, jossa Forsman, Hakala ja Westerholm kertovat Kouluyhteisösivuista:

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon. Muuta hyväksyntääsi

Tilaa uutiskirje

Tilaa Terapiat etulinjaan -uutiskirje ja saat suoraan sähköpostiisi tietoa toimintamallin ajankohtaisista asioista. Uutiskirje ilmestyy 1-2 kuukauden välein. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseen.


Terapiat etulinjaan
  • Tietosuojaseloste
  • Tietoa palvelusta
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästeasetukset

Terapiat etulinjaan hanketoimisto
Välskärinkatu 8
00260 Helsinki

Postiosoite
PL 590
HUS 00029

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram