Skip to the content
  • Etusivu
  • Terapiat etulinjaan -toimintamalli
    • Miksi palvelut pitää uudistaa?
    • Terapiat etulinjaan -mallin idea
    • Lasten ja nuorten terapiatakuu
  • Keskitetyt palvelut
    • Kansallinen yhteiskehittäminen
    • Mielenterveystalo.fi
    • Terapia- ja Interventionavigaattorit ja ensijäsennys
    • Ammattilaisten koulutukset
    • Lyhytpsykoterapia ostopalvelusetelillä
    • Nettiterapiat
    • Toimintamallin käyttöönoton työkalut
  • Aikuiset
    • Porrastettu hoitomalli
    • Terapiakoordinaatio
    • Terapianavigaattori ja ensijäsennys
    • Ohjattu omahoito
    • Interpersonaalinen ohjanta IPC
    • Kognitiivinen lyhytterapia
    • Interpersonaalinen terapia IPT
    • Menetelmäohjaaja-koulutus
  • Lapset ja nuoret
    • Toimintamalli lapsilla ja nuorilla
    • Porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Interventiokoordinaatio
    • Nuorten navi ja ensijäsennys
    • Lasten navi ja ensijäsennys
    • Nuorten ohjattu omahoito
    • Lasten ohjattu omahoito
    • Pienten lasten ohjattu omahoito
    • Ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio
    • Interpersoonallinen ohjanta IPC
    • Cool Kids
    • Kognitiivinen lyhytterapia nuorille
    • Kognitiivinen lyhytterapia lapsille
    • Interpersoonallinen terapia IPT
  • Hankkeet ja kehittäminen
    • Työterveyshanke
    • Nepsy – porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Sosiaalipalveluiden menetelmiä
  • Vaikuttavuus
    • Vaikuttavuuden edistäminen
    • Mitä arkivaikuttavuus tarkoittaa?
    • Raportit ja tulokset
    • Kirjallisuuskatsaukset
    • Julkaisut
  • Tietoa ja materiaaleja
    • Terapiat etulinjaan -hankeinfo
    • Medialle
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Avoimet viestintämateriaalit
    • Mielenterveys pelissä – päättäjäinfo
    • Tietoa sote-esihenkilölle
    • Terapiat etulinjaan -tietoa sote-alan ammattilaiselle
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumakalenteri
  • På Svenska
  • Suomeksi

Etusivu » Terapiat etulinjaan -toimintamalli » Terapiat etulinjaan -toimintamallin idea ja tavoitteet

Terapiat etulinjaan -toimintamallin idea ja tavoitteet

Päivitetty 23.05.2025

    Terapiat etulinjaan -toimintamalli tarjoaa konkreettisia ratkaisuja mielenterveyskriisin selättämiseen ja tarjoaa systemaattisen tavan kehittää psykososiaalisten hoitojen prosessia. Toimintamalli tähtää siihen, että jokaisella etulinjan sote-ammattilaisella on työkaluja tukea asiakkaan mielenterveyttä. Näin varmistetaan, että ihminen saa tukea nopeasti, riippumatta siitä mistä hän hakee apua.

    Terapiat etulinjaan -toimintamallin keskiössä ovat

    • kansallinen yhteiskehittäminen
    • psykososiaalisten hoitojen ja palvelujen porrastaminen
    • ammattilaisten työtä tukevat digitaaliset ratkaisut
    • tiedolla johtaminen ja vaikuttavuuden seuranta.
    KUVA: Terapiat etulinjaan -toimintamallin ratkaisut: kansallinen yhteiskehittäminen, psykososiaalisten hoitojen ja palvelujen porrastaminen, digitaaliset ratkaisut, tiedolla johtaminen ja vaikuttavuuden seuranta.

    Kansallinen yhteiskehittäminen

    Mielenterveyden häiriöistä on tullut Suomen keskeinen kansanterveysongelma ja kriisi, joka on ratkaistavissa vain kansallisella yhteistyöllä. Kehittämällä yhteisiä toimintamalleja, hoitoketjuja, digipalveluita ja koulutuksia voidaan kehittää järjestelmää paljon tehokkaammin kuin jokaisen hyvinvointialueen toimiessa yksin. Yhteiskehittäminen säästää resursseja. Samalla päästään kohti yhdenvertaisempia ja tasa-arvoisempia palveluita. 

    Terapiat etulinjaan -toimintamallissa keskitettyjen palveluiden tiimi sekä hyvinvointialueiden toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta löydettäisiin parhaat mahdolliset ratkaisut ja muilta alueilta kertynyttä tietoa ja oppeja voitaisiin hyödyntää.

    Yhteiskehittäminen työtä toteuttavien ammattilaisten, esihenkilöiden, johdon ja toimintaa kehittävien osapuolien välillä on kaiken ydin. Jokaisella sidosryhmällä tulee olla keinot ottaa ratkaisut omakseen, osallistua niiden jatkokehittämiseen ja viestiä niistä.

    Psykososiaalisten hoitojen saatavuuden parantamisessa ei ole kyse vain uusista menetelmistä tai digitaalisista työkaluista. Nämä ovat tärkeitä ratkaisun osia. Lopulta kyse on ensisijaisesti toiminnan muuttamisesta: siitä, että ammattilaiset itse muotoilevat työtään omasta mielestään helpommaksi, tehokkaammaksi ja mielekkäämmäksi uusia ratkaisuja hyödyntäen.

    Psykososiaalisten hoitojen ja palvelujen porrastaminen

    Psykososiaalisten hoitojen ja palvelujen porrastuksen perusajatuksena on, että palvelut järjestetään jatkumoksi: mitä korkeammalla portaalla ollaan, sitä monimutkaisempiin tilanteisiin hoito on tarkoitettu ja sitä intensiivisempää tarjottu hoito on. Apua tarvitsevalle tarjotaan ensisijaisesti sellaista näyttöön perustuvaa hoitoa, joka kuormittaa häntä itseään ja palvelujärjestelmää mahdollisimman vähän.

    Porrastetun hoitomallin tavoite on, että asiakas saa nopeasti tilanteeseensa sopivinta hoitoa. Jos ammattilainen arvioi, että ensimmäisen portaan palvelut eivät ole asiakkaan tilanteeseen riittäviä, hänet ohjataan suoraan korkeammalle portaalle. Tarvittaessa ensimmäisellä portaalla aloitettu hoito voidaan myös keskeyttää ja jatkaa hoitoa ylemmillä portailla.

    Porrasteisen palvelujärjestelmän edut on osoitettu kansainvälisissä tutkimuksissa.  Suurelle osalle apua tarvitsevista riittää nopeasti alkava lyhyt interventio. Tällöin resursseja riittää myös intensiivisempiä ja pidempiä hoitoja tarvitseville.

    Hoidon porrastus on riippuvainen siitä, mihin toimintaympäristöön sitä sovitetaan. Lasten, nuorten ja aikuisten porrasteiset mallit voivat erota toisistaan, mutta perusperiaate porrastuksen taustalla on yhtenevä. Portaiden sisältö voi myös vaihdella alueellisesti, mutta keskeistä on, että alueellinen palveluvalikoima kattaa jokaisen portaan aina matalimman kynnyksen interventiotyöskentelystä erikoissairaanhoitoon ja kuntoutuspsykoterapioihin.

    Terapiat etulinjaan -toimintamalliin kuuluvien matalan kynnyksen tuki- ja hoitomuotojen ja digiratkaisujen hyödyntäminen tukee porrasteisen palvelujärjestelmän rakentamista hyvinvointialueella.

    Lue lisää porrasteisesta hoitomallista aikuisten mielenterveyspalveluissa
    Lue lisää tuen ja hoidon porrastamisesta lasten ja nuorten palveluissa

    Tuore katsaus porrastetun hoitomallin hyödyistä

    Vuonna 2024 julkaistussa sateenvarjokatsauksessa (umbrella review) koottiin yhteen porrastetusta hoitomallista toteutettuja systemaattisia katsauksia. Porrastettua hoitomallia on tutkittu erityisesti masennuksen, ahdistuneisuuden ja traumaperäisen stressihäiriön hoidossa. Porrastetun hoitomallin tulokset sekä hoitovasteen että toipumisen näkökulmasta ovat erityisen vakuuttavia masennuksen hoidossa verrattuna tavanomaiseen hoitoon. Tulokset ovat samansuuntaisia myös ahdistuksen ja traumaperäisen stressihäiriön hoidossa. Porrastetun hoitomallin paremmasta kustannusvaikuttavuudesta tavanomaiseen hoitoon verrattuna on myös viitteitä. Porrastettuun hoitomalliin yhdistetyt laadulliset havainnot viittaavat korkeaan hyväksyttävyyden tasoon eri sidosryhmillä, sillä porrastetun hoitomallin myötä asiakkaiden hoitoon tuodaan lisää vaihtoehtoja (Jeitani et al., 2024).

    Lue artikkeli (linkki avautuu uudelle sivustolle)

    Ammattilaisten työtä tukevat digitaaliset ratkaisut

    Digitaaliset ratkaisut lisäävät palveluiden saatavuutta asiakkaille asuinpaikasta riippumatta. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että digitaalisesti tuetuilla hoidoilla on merkittävä vaikutus lievien, keskivaikeiden ja vakava-asteisten mielenterveyden häiriöiden hoidossa. Lisäksi on huomattu, että digituetuilla ratkaisuilla voidaan helpottaa ja sujuvoittaa ammattilaisten tekemää työtä.

    Terapiat etulinjaan -toimintamallissa hyödynnettävät keskeiset digitaaliset ratkaisut ovat kaikille kansalaisille avoin Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelu, hoitoon ohjausta sujuvoittavat Terapianavigaattori, nuorten Interventionavigaattori, lasten Navigaattori, koulutusjärjestelmä ja Mielenterveystalo.fi-palvelun ammattilaisten osio.

    Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelu on kaikille avoin palvelukokonaisuus, jonka tarkoituksena on tukea kansalaisten mielenterveyttä ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelu sisältää mm. tietosivuja, omahoito-ohjelmia ja omaa vointia kartoittavia kyselyitä. Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelusta löytyy myös ammattilaisten osio, joka tarjoaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tietoa ja omaa työtä tukevia työvälineitä.

    • Lue lisää Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelusta sivuiltamme.

    Terapia- ja Interventionavigaattorit ovat hoitoonohjauksen tueksi suunnitellut digitaaliset kyselyt. Ne täytetään joko ennen ammattilaisen tapaamista tai yhdessä vastaanotolla. Navigaattoreiden tarkoituksena on kartoittaa apua hakevan tilannetta ja oireita kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti. Kun hoidon ja tuen tarpeen arvio voidaan tehdä useamman käyntikerran sijaan yhdellä tapaamisella, asiakas pääsee hänelle sopivaan interventioon nopeammin ja myös ammattilaisilla vapautuu enemmän aikaa interventioiden toteuttamiseen.

    Lue lisää sivuiltamme:

    • Terapianavigaattorista ja ensijäsennyksestä
    • nuorten Interventionavigaattorista ja ensijäsennyksestä
    • Lasten navigaattorista ja ensijäsennyksestä.

    Koulutustoiminta mahdollistaa ammattilaisille joustavan tavan opiskella psykososiaalisia menetelmiä. Oppimisessa hyödynnetään verkkopedagogiikkaa, jonka avulla varmistetaan koulutuksen matalat kustannukset, osaamisen ylläpito sekä kouluttautumisen tasainen laatu ja alueellinen joustavuus. Koulutustoiminta tarjoaa interventioita laajasti eri kohderyhmille.

    Lue lisää sivuiltamme:

    • Koulutustoiminta
    • Aikuisten menetelmät
    • Lasten ja nuorten menetelmät

    Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuuden arviointi

    Terapiat etulinjaan -toimintamallin keskiössä on vaikuttavuusperustaisuus. Se tarkoittaa, että käytettävissä olevia resursseja pyritään käyttämään yhdenvertaisesti, kestävästi ja läpinäkyvästi niin, että jokainen apua hakeva voi hyötyä paremmista hoitotuloksista ja -kokemuksista.

    Vaikuttavuustietoa kerätään ja hyödynnetään, jotta organisaatiossa toteutettavat muutokset voidaan juurruttaa pysyvästi käyttöön ja työtä kehittää jatkuvasti. Ilman vaikuttavuustietoa ei voida tietää, tuottavatko palvelut arvoa asiakkaille ja potilaille.

    Vaikuttavuustiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä on kyse myös kulttuurinmuutoksesta, jossa palveluiden vaikuttavuus nostetaan tärkeäksi toimintaa ohjaavaksi arvoksi. Jotta muutos voisi onnistua, tarvitaan kaikkien organisaation toimijoiden panostusta vaikuttavuustiedon hyödyntäjinä. Vaikuttavuustieto palveleekin kaikkia organisaation rooleja aina arjen kliinisestä päätöksenteosta johdon strategisiin ratkaisuihin.

    Palveluiden vaikuttavuuden määrittämisen ja arjen kehittämisen mahdollistajia ovat kansallinen yhteistyö, yhteisymmärrys vaikuttavuuden mittareista ja indikaattoreista sekä vertaiskehittäminen. Terapiat etulinjaan -toimintamallissa vaikuttavuustiedon kerääminen on ollut keskiössä toiminnan alusta alkaen. Tavoitteena on sekä toimintamallin ratkaisujen vaikuttavuuden kattava arviointi että toimivien tiedolla johtamisen arjen käytänteiden kehittäminen yhteistyössä alueiden kanssa. Arjen käytänteiden tarkoitus on tukea vaikuttavuustietoon perustuvassa johtamisessa. Vaikuttavuustiedolla johtaminen vaatii pitkäjänteistä kehittämistyötä organisaation kaikilla tasoilla. Terapiat etulinjaan -toimintamalli ylläpitää suosituksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden vaikuttavuuden indikaattoreista ja mittareista.

    Tilaa uutiskirje

    Tilaa Terapiat etulinjaan -uutiskirje ja saat suoraan sähköpostiisi tietoa toimintamallin ajankohtaisista asioista. Uutiskirje ilmestyy 1-2 kuukauden välein. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseen.


    Terapiat etulinjaan
    • Tietosuojaseloste
    • Tietoa palvelusta
    • Saavutettavuusseloste
    • Evästeasetukset

    Terapiat etulinjaan hanketoimisto
    Välskärinkatu 8
    00260 Helsinki

    Postiosoite
    PL 590
    HUS 00029

    • Facebook
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Instagram