Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio
Pääkohderyhmä: Lievästä tai korkeintaan keskivaikeasta ahdistuneisuudesta kärsivät lapset ja nuoret (7–17-v.), ei edellytä diagnosoitua ahdistuneisuushäiriötä
Taso: 2. porras
Hoidon pituus: 3–8 tapaamista
Toteuttaja: Terveys- ja sosiaalihuollon ammattilaiset
Toimenpidekoodi: IDY03 (kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT) – yksilöhoito)
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio (ALI) on tavoitteellinen ja aikarajattu, 7–17-vuotialle suunnattu 3–8 tapaamisen mittainen psykososiaalinen interventio. ALI on tarkoitettu lievän tai korkeintaan keskivaikean ahdistuneisuuden hoitoon, ja se on suunniteltu toisen portaan interventioksi. Se soveltuu koulutettavaksi ja käytettäväksi perusterveydenhuollossa ja opiskeluhuollon palveluissa tai missä tahansa, missä sote-ammattilainen kohtaa lapsia ja nuoria, kuten perhepalveluiden, sosiaalipalveluiden tai kolmannen sektorin ympäristöissä.
Ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention käsittämien työskentelymoduulien käyttö ja ylläpito mielenterveyden häiriöiden hoidossa osana porrastettua hoitomallia perustuu seuraaviin Käypä hoito -suosituksiin sisältyviin näytönastekatsauksiin:
- Kognitiivinen käyttäytymisterapia on tehokasta nuorten ahdistuneisuushäiriöiden akuuttihoidossa. Näytön aste: A.[1] (HUOM! Näytönastekatsauksessa mainitaan: ”… CBT:n tehossa ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa ei liene eroa lasten ja nuorten välillä.”
Lasten ja nuorten kognitiivisen lyhytintervention tuloksellisuuteen voi tutustua menetelmään liittyvästä tulosraportista[2].
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention kohderyhmä
ALI ei edellytä diagnosoitua ahdistuneisuushäiriötä, vaan työskentelyn aloittamista voidaan tarjota heti, kun ahdistusoireiden koetaan haittaavan päivittäistä elämää eivätkä ne ole luonteeltaan ohimeneviä. Menetelmää voidaan hyödyntää ahdistuneisuuden hoidossa tilanteessa, jossa lapsen yleinen toimintakyky on riittävän hyvä ja lapsi perheineen vaikuttaa ammattilaisen arvion mukaan olevan kykenevä ja motivoitunut lyhytterapeuttiseen työskentelyyn.
ALIn materiaaleja ja työtapoja voidaan hyödyntää soveltuvin osin myös tilanteissa, joissa lapsi odottaa pääsyä esimerkiksi jatkoarvioon, ryhmään tai toiseen hoitopaikkaan, sillä mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsi ja hänen vanhempansa saavat tietoa ahdistuksesta ja toimivia tapoja sen kanssa selviämiseen, sitä lyhyempi tuki voi riittää. Lyhytintervention materiaalia voi tietyin edellytyksin toteuttaa myös tiiviinä työskentelyjaksona osana muuta hoitoa.
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention toteuttaminen
Interventiossa ammattilainen työskentelee lapsen tai nuoren kanssa tai yhdessä tämän sekä vanhempien, huoltajan tai muiden lähiaikuisten kanssa (viitataan em. kohderyhmään jatkossa sanoilla lapsi ja vanhempi). Hoidon tavoitteena on ahdistusoireiden sekä oireita ylläpitävien toimintamallien, niistä aiheutuvien arjen haittojen ja psyykkisen kärsimyksen helpottaminen.
ALIssa yhdistyy eri ahdistuneisuushäiriöille yhteisten piirteiden parissa työskentely sekä oirekuvan mukainen työskentely. Oirekuvasta riippumatta työskentelylle yhteisiä piirteitä ovat ammattilaisen ja lapsen välinen tutkiva yhteistyösuhde, psykoedukaatio, altistusharjoitukset lapsen arkiolosuhteissa, ajatusten tutkiminen ja työstäminen, keholliset harjoitukset sekä ongelmanratkaisutaitojen harjoittelu. Sen lisäksi sisältöä on ryhmitelty moduuleittain erilaisten oireiden ilmiasujen mukaan. Intervention rungoksi voidaan valita yksi neljästä eri työkalumoduulista:
- Pelkojen kohtaamisen moduuli
- Paniikin rauhoittamisen moduuli
- Murehtimisen vähentämisen moduuli
- Itsevarmuuden vahvistamisen moduuli.
Vanhempia (tai muita läheisiä aikuisia) osallistetaan hoitoon aina mahdollisuuksien mukaan, jotta myös heidän ymmärryksensä lapsen ahdistuksesta lisääntyy ja jotta he voivat tukea tämän taitoharjoittelua tapaamisten välissä soveltuvin osin. Vanhemmat voivat olla lapsen kanssa mukana hoitotapaamisissa osassa tai kaikissa tapaamisissa. Alakouluikäisillä lapsilla suositellaan, että vanhempi olisi mukana jokaisella tapaamisella lapsensa kanssa. Hoitotapaamiset voidaan myös toteuttaa kokonaan ilman vanhempia, esimerkiksi nuoren toiveesta, jolloin ammattilainen voi järjestää pelkästään vanhempien kanssa erillisen ohjaustapaamisen, jossa ohjataan vanhempia olemaan tukena lapsen tai nuoren hoidossa.
Tavoitteissa edistymistä ja lapsen kokemusta työskentelystä seurataan intervention aikana systemaattisesti. Lisäksi intervention aikana seurataan oirepisteiden muutosta RCADS (alle 12-v.) ja GAD-7 (yli 12-v.) mittareiden avulla.
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention koulutus
ALIin voivat kouluttautua opiskeluhuollossa ja perusterveydenhuollossa lasten ja nuorten kanssa työskentelevät sote-alan ammattilaiset. Koulutus on noin puolen vuoden mittainen, ja se pitää sisällään verkko-opiskelua (n. 20 h), koulutusinterventioiden toteuttamista (vähintään 12 h) ja 6×2 tuntia menetelmäohjausta 4–6 henkilön ryhmässä. Menetelmäohjaus toteutuu samanaikaisesti koulutusinterventioiden kanssa.
Koulutusinterventioista ammattilainen täyttää koulutuspäiväkirjaa, johon kerätään intervention aikana kertyvää mittaritietoa ja tietoa siitä, miten lapsi ja vanhemmat ovat intervention kokeneet. Lisäksi koulutuspäiväkirja pitää sisällään ammattilaisen itsereflektiota koulutusinterventioihin ja omaan oppimiseen liittyen. Koulutus suoritetaan työn ohessa osana päivittäistä työtä.
Menetelmäohjaus
ALIn opintoihin sisältyy menetelmäohjausta. Menetelmäohjaus on yhdistelmä työnohjausta ja opetusta, jossa harjoitellaan menetelmätyöskentelyn ydintaitoja ja hoitomallin toteuttamista. Menetelmäohjausta tarvitaan menetelmään liittyvän taito-osaamisen kehittymiseksi ja menetelmien onnistuneen käyttöönoton varmistamiseksi.
Menetelmäohjausta kuuluu ALI-koulutukseen 6 x 2 tuntia. Menetelmäohjaus toteutuu 4–6 hengen pienryhmissä noin kolmen viikon välein koulutuksen ajan. Menetelmäohjaukset toteutuvat koulutusinterventioiden rinnalla.
ALI-koulutukseen kuuluva menetelmäohjaus voidaan tietyissä tapauksissa toteuttaa myös mentoroinnilla, jota järjestetään koulutuksen aikana 2 x 1,5 tuntia. Ammattilainen voi suorittaa ALI-koulutuksen mentoroinnilla laajemman menetelmäohjauksen sijaan silloin, kun hänellä on vähintään vuoden kokemus lasten ja/tai nuorten ahdistuksen hoidosta kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmin (esimerkiksi Cool Kids -pätevöitynyt työntekijä tai KKT-psykoterapeutti).
Menetelmäohjaus toteutetaan hyvinvointialueen omana toimintana tai ostopalveluna.
ALIssa menetelmäohjaajana voi toimia
- kognitiivinen psykoterapeutti
- kognitiivisiin menetelmiin perehtynyt muu psykoterapeutti
- kognitiivisessa psykoterapeuttikoulutuksessa oleva sote-ammattilainen
- kognitiivisiin menetelmiin perehtynyt psykologi
- muu sote-alan ammattilainen, jolla jokin kognitiivinen työotekoulutus ja vähintään kahden vuoden kokemus kognitiivisen viitekehyksen mukaisten interventioiden toteuttamisesta
- ALI-koulutuksen käynyt ammattilainen, joka on koulutuksen jälkeen toteuttanut hoitomallin mukaista työtä 12 tunnin edestä.
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention teoreettinen viitekehys
ALIn perustana on nykytietämyksen mukaan vaikuttavat kognitiivis-behavioraalisen terapian elementit ja tunnetut työtavat, jotka tämänhetkisen tutkimustiedon valossa ovat keskeisiä ahdistuksen hoidossa ja jotka toistuvat erilaisissa määrämittaisissa, näyttöön perustuvissa interventioissa ja hoito-ohjelmissa (esim. lasten ja nuorten kognitiivinen käyttäytymisterapia: Käypä hoito -suositus, 2016).
Kognitiivisessa lyhytterapiassa havaittavat myönteiset muutokset ajatellaan selittyvän myös kaikille työskentelymuodoille yhteisillä vaikuttavilla tekijöillä, joihin lukeutuvat asiakkaan odotukset, asiakkaan ja ammattilaisen yhteistyösuhde, asiakkaan ja terapeutin ominaisuudet sekä tilannesidonnaiset tekijät.
Lue lisää
- Tuoreita tuloksia ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention koulutuspalautekyselystä: valtaosa pitää toimivana menetelmänä
- Ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio (ALI) on löytänyt paikkansa opiskeluhuollossa
- Ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention koulutus vastasi ammattilaisten tarpeeseen Länsi-Suomessa
- ”Palkitsevinta on ollut nähdä lapsen hyvinvoinnin lisääntyminen” – Kuraattorit kokevat Ahdistuksen lyhytintervention loistavana työkaluna kouluympäristöön
- Ahdistuksen lyhytinterventio tuo työkaluja lasten ja nuorten ahdistuksen ja pelkojen helpottamiseen
Lähteet
[1] Kognitiivinen käyttäytymisterapia nuorten ahdistuneisuushäiriöiden akuuttihoidossa. Duodecimin näytönastekatsaus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim, Helsinki. Julkaistu 7.1.2019. https://www.kaypahoito.fi/nak09092 (viitattu 14.3.2025)
[2] Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention (ALI) seurantatulokset. HUS, Terapiat etulinjaan -toimintamalli (2024). https://terapiatetulinjaan.fi/vaikuttavuus/raportit-ja-tulokset/lasten-ja-nuorten-ahdistuksen-kognitiivisen-lyhytintervention-ali-seurantatulokset/ (viitattu 14.3.2025)