Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio
Lasten ja nuorten ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio (ALI) on 2. portaan, 3–8 kontaktikerran kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuva menetelmä, joka on tarkoitettu 7–17-vuotiaiden ahdistus- ja pelko-oireiden varhaiseen hoitoon ja ongelmien vakavoitumisen ennaltaehkäisyyn.
Ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio on tarkoitettu työkaluksi oppilas- ja opiskeluhuollon ammattilaisille ja yksiköille, joiden tehtävänä on mielenterveyden häiriöiden hoito ja ennaltaehkäisy.
Koulutus on kuuden kuukauden pituinen. Se sisältää verkko-opintoja, 12 tuntia menetelmäohjausta sekä vähintään kahden koulutusintervention toteuttamisen.
Ahdistuksen kognitiivista lyhytinterventioita pilotoidaan parhaillaan.
Menetelmä kirjataan käyttämällä toimenpidekoodia IDY03.
Lue artikkeli ALIn koulutuskokemuksista: Ahdistuksen kognitiivisen lyhytintervention koulutus vastasi ammattilaisten tarpeeseen Länsi-Suomessa
Koulutuksen osaamistavoitteet
Koulutuksen jälkeen opiskelija
- osaa tunnistaa ahdistusoireita sekä erityyppisiä ahdistuneisuushäiriöitä.
- tuntee perustiedot ahdistuksesta sekä kognitiivisen käyttäytymisterapian yleiset periaatteet.
- osaa välittää lapselle ja vanhemmille tietoa ahdistuksesta.
- osaa auttaa lasta asettamaan lyhytinterventiolle sopivan tavoitteen.
- osaa arvioida ja jäsentää lapsen ahdistusoireita.
- tietää ja tunnistaa varomerkit, milloin lapsi tulee ohjata eteenpäin.
- kykenee toteuttamaan teoriaan pohjaavan psykososiaalisen intervention.
- ymmärtää vastavuoroisen yhteystyösuhteen merkityksen mielenterveystyössä ja tietää, millaisin vuorovaikutuksen keinoin voi vahvistaa lapsen kokemusta kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisesta.
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia ahdistuksen hoidon työkaluja lapsen ja perheen yksilölliseen tilanteeseen sopivalla tavalla.
- ymmärtää vanhempien merkityksen lapsen ahdistuksen hoidossa sekä omaa riittävät valmiudet vanhempien kanssa työskentelyyn.
Tiedot, joita kerätään koulutuksen aikana arkivaikuttavuuden määrittelemiseksi ja implementaation tueksi
- käytetty työkalumoduuli
- odotusaika
- lapsen ikä
- aikaisempi tuen tarve (tämän pulman kanssa)
- GAD-7 pistemäärä (yli 11-vuotiaat), tavoitejana (nro), tapaamisen hyödyllisyys (nro) käyntikohtaisesti
- lapsen / nuoren tai vanhemman mielipide hoidon soveltuvuudesta lapsen / nuoren tilanteeseen
- lapsen / nuoren tai vanhemman kokemus hoidossa auttaneista asioista
- lapsen / nuoren tai vanhemman kokemus asioista, jotka hoidossa olivat haitallisia
- suosittelisiko lapsi / nuori tai vanhempi interventiota samankaltaisessa tilanteessa olevalle
- tapaamisyksikkö (palvelutaso)
- tapaamisten lukumäärä
- intervention keskeytyminen
- tapaamistiheys
- jatkohoidon tarve
- hyvinvointialue