Navigaattorijärjestelmät ja ensijäsennys
Oikea-aikainen ja -tasoinen hoitoonohjaus on keskeinen osa toimivaa mielenterveysongelmien hoitoprosessia. Panostamalla prosessin alkuun saadaan koko hoitoprosessista mahdollisimman sujuva.
Hoitoprosessin alku tuottaa usein ongelmia palveluiden järjestäjälle: Tuen tarpeen arviointiin ja hoitoonohjaukseen saatetaan panostaa tarpeettoman paljon tai liian vähän. Palvelujen arvioinnin yhteiset käytännöt voivat olla ammattilaisille epäselvät, ja usein tehdään myös päällekkäistä työtä.
Apua hakevalle aikuiselle, nuorelle tai perheelle arviointiin liittyvistä ongelmista seuraa hoidon alkamisen viivettä tai turhia ja haitallisia hoitoyrityksiä. Arviointiaikaa voi joutua odottamaan pitkään ja arviointiin käytetään useita vastaanottokäyntejä. Pahimmassa tapauksessa asiakas ei ole saanut tarvitsemiaan palveluita tai tukea odotusaikana.
Erityinen haaste on monialaisen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä erilaisten julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoonohjauskäytäntöjen vaihtelu. Hoidon tarpeen arvioinnin tavat sekä tarjottava hoito vaihtelevat asiointikanavan perusteella eivätkä määrity asiakkaan tarpeen perusteella. Ideaalitapauksessa asiakas päätyy riittävän nopeasti vaikuttavaan hoitoon riippumatta siitä, minkä asiointikanavan, ammattiryhmän tai organisaation kautta hän apua hakee.
Tarpeeton vaihtelu hoidon tarpeen arvioinnissa, hoitoon ohjauksessa ja hoitoprosessin alkupäässä aiheuttaa asiakkaille koituvan haitan lisäksi merkittävää resurssien hukkaa. Hoidon lähtemistä väärään suuntaan voi olla vaikea tai mahdoton korjata jälkikäteen. Siksi hoitoketjun alkupään selkiyttäminen ja tehostaminen on erityisen tärkeää.
Navigaattorijärjestelmien periaatteet
Hoitoonohjauksen sujuvoittamiseksi sekä ammattilaisten ja apua hakevien tukemiseksi on kehitetty aikuisille Terapianavigaattori, 13–19-vuotiaille nuorille Interventionavigaattori (”Nuorten navi”) sekä lapsiperheille Lasten navigaattori (”Lasten navi”). Kehitystyö on tehty yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.
Navigaattorit kokoavat hoitoon ja tuen piiriin ohjaamisen kannalta olennaisimman tiedon apua hakevan tilanteesta parhaimmillaan jo ennen ammattilaisen ensitapaamista. Kun tuen ja hoidon arvio hoidetaan kattavasti ja tehokkaasti, interventio voidaan aloittaa nopeasti heti ensijäsennyksen, eli navigaattorin tulosten läpikäymisen ja tarkentamisen, jälkeen. Tämä auttaa lyhentämään palvelujen jonoja ja asiakkaita saamaan heille sopivaa tukea tai hoitoa ilman, että tilanteet ja ongelmat kärjistyvät.
Navigaattorit koostavat tietoa – eivät ohjaa
Navigaattorit sisältävät kysymyksiä yleisimmistä terveyteen ja toimintakykyyn vaikuttavista tekijöistä. Aikuisten Terapianavigaattorissa ja nuorten Interventionavigaattorissa käytetään myös kansallisesti suositeltuja oiremittareita yleisimpien mielenterveysongelmien kartoittamiseen. Navigaattorit eivät tee automatisoituja johtopäätöksiä, terveysneuvontaa tai profilointia, eivätkä ne ohjaa tai suosittele suoraan tiettyjä hoitoja vastauksien perusteella. Ammattilainen tekee johtopäätökset ja hoitoonohjauksen ensijäsennyskäynnillä asiakkaan toiveet huomioiden.
Läpinäkyvyyden lisäämiseksi kaikki navigaattoreiden täyttäjät saavat vastauksistaan koosteen. Täyttäjän vastaukset koostetaan yhteen koosteraporttiin, josta ilmenee oirepisteiden määrä ja oiretaso. Täyttäjä voi myös tarkastella jokaista vastaustaan ns. laajan raportin kautta. Kyselystä saadun koodin avulla vastaaja voi palata tarkastelemaan vastauksiaan kuukauden ajan.
Navigaattoreiden käyttö on anonyymia ja maksutonta – palveluita kehitetään jatkuvasti
Navigaattoreiden käyttö on sekä apua hakevalle että hyvinvointialueille tai muualla toimiville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille anonyymiä ja maksutonta. Navigaattoreiden hyödyntäminen ei vaadi uusia integraatioita tai teknistä kehitystä, koska ne ovat itsenäisiä verkkosivuja. Myös tiedon siirtäminen onnistuu ilman integraatioita siten, että navigaattorin täyttänyt asiakas toimittaa ammattilaiselle vastaustensa koodin, jolla ammattilainen näkee kaikki samat tiedot kuin täyttäjäkin. Navigaattoreihin on rakennettu sisään ominaisuus, jolla koosteraportin tiedot on helppo kopioida sähköiseen potilas- tai asiakastietojärjestelmään.
Navigaattoripalveluita kehitetään jatkuvasti. Aikuisten Terapianavigaattori on ollut pisimpään käytössä, ja sen käyttö on vakiintunutta. Nuorten ja lasten Interventionavigaattorit ovat käyttöönotto- ja pilotointivaiheissa. Sisältöihin voi tulla vielä parannuksia, mutta hyvinvointialueet pääsevät testaamaan järjestelmien soveltuvuutta omiin palveluketjuihinsa.
Vuodesta 2026 alkaen navigaattoripalveluiden teknisestä toteutuksesta vastaa DigiFinland. Navigaattorien kliinisten sisältöjen kehityksestä, ensijäsennyskoulutuksesta ja käyttöönottojen tuesta hyvinvointialueille vastuu on HUS Psykiatrialla.
Ensijäsennyksen periaatteet ja ensijäsennyskoulutukset
Potilaan tai asiakkaan ensimmäinen tapaaminen ja hoidon tarpeesta keskustelu ammattilaisen kanssa on merkityksellinen tapahtuma. Arviointikeskustelu ei ole vain neutraali tiedonkeruutilanne, vaan se on myös merkittävästi hoitosuhteeseen ja hoitoon vaikuttava toimenpide. Tätä kutsutaan navigaattorien yhteydessä ensijäsennykseksi. Ensijäsennyksessä käydään läpi navigaattorin tulokset, tarkennetaan vastauksia ja selvennetään, ovatko jotkin navigaattorin kyselyiden ulkopuolelle jäävät asiat asiakkaan tilanteen kannalta olennaisia. Samalla luodaan pohjaa hoitosuhteelle ja selvitetään, minkälaisiin hoitomuotoihin asiakas voisi sitoutua.
Navigaattoreiden ja ensijäsennyksen avulla tunnistetaan asiakkaat, jotka voidaan ohjata matalan kynnyksen nopeasti alkaviin, tiiviisti toteutettuihin lyhyihin psykososiaalisiin hoitoihin ja heidät, joiden tilanne vaatii tarkempaa arviota ja/tai pidempikestoisempaa hoitoa, kuten psykoterapiaa. Asiakkaiden ohjaaminen eteenpäin edellyttää käytännön tasolla sitä, että alueelliset psykososiaaliset hoidot porrastetaan ja määritellään selkeästi, jotta asiakas voidaan myös tosiasiallisesti ohjata heti oikeaksi arvioituun hoitoon.
Terapiat etulinjaan -toimintamalli järjestää ensijäsennyskoulutuksia sekä lasten, nuorten että aikuisten palveluiden ammattilaisille. Koulutukset sovitaan aina palveluita tarjoavan tahon kanssa. Niihin voivat osallistua ammattilaiset, joiden työnkuvaan kuuluu ohjata mielenterveyden oireista tai häiriöistä kärsiviä asiakkaita psykososiaalisen hoidon tai tuen piiriin. Ensijäsennyskoulutukseen sisältyy verkko-opintoja, taitoharjoittelua ja lopputesti. Ensijäsennyskoulutuksessa ammattilaiset oppivat syventämään ja soveltamaan navigaattoreista saatua tietoa tavalla, joka tukee oikeatasoisen hoidon tai tuen valintaa. Navigaattoreiden ja ensijäsennyksen käyttöönotto edellyttää myös ammattilaisten kouluttamista oman alueen psykososiaalisten interventioiden sekä tuen ja hoitojen porrastukseen ja valikoimaan.
Tarkempia tietoja navigaattoreista ikäryhmittäin
Aikuisten Terapianavigaattorista voit lukea lisää tältä sivulta: Terapianavigaattori ja ensijäsennys.
Terapianavigaattorin voi täyttää tai sen käyttöä voi testata osoitteessa www.terapianavigaattori.fi. Linkki johtaa pois tältä sivustolta.
Nuorten Interventionavigaattorista, eli Nuorten navista voit lukea lisää tältä sivulta: Nuorten Interventionavigaattori eli Nuorten navi.
Nuorten navi löytyy osoitteesta www.nuortennavi.fi. Linkki johtaa pois tältä sivustolta.
Lue lisää Lasten navigaattorista tältä sivulta: Lasten navigaattori eli Lasten navi ja ensijäsennys.
Lasten navi löytyy osoitteesta www.lastennavi.fi. Linkki johtaa pois tältä sivustolta.