Lasten Interventionavigaattorin pilotointiin haetaan kiinnostuneita palveluyksiköitä
Lasten Interventionavigaattorin kehittämistyö on edennyt pilotointivaiheeseen. Navigaattori on suunniteltu 7–12-vuotiaille alakouluikäisille lapsille varhaisen mielenterveyden tuen tarpeen arvioinnin tueksi.
”Kehittämistyössä olemme tehneet tiivistä kansallista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa. Erityisen kiitollisia olemme siitä, että saimme mukaan asiantuntijoita eri palveluyksiköistä. Yhteistyön myötä olemme tarkastelleet, kuinka navigaattori voisi parhaiten helpottaa varhaisen tuen tarpeen arviointia, ja tunnistaneet haasteita nykyisissä mielenterveyspalveluissa”, kertoo projektipäällikkö Assi Peltonen.
Yhteistyön yksi suurimmista havainnoista oli se, että nykyiset käytännöt ovat kirjavia ja riippuvat usein työntekijästä tai yksiköstä. Keskusteluissa tunnistettiin suuri tarve ja toive vakioiduille arviointikäytännöille ja prosesseille. Toisaalta nousi huolta siitä, että arvioinnin digitalisoiminen voisi vähentää kohtaamisia lapsen kanssa. On tärkeää, että lapsi ja hänen perheensä kohdataan palveluissa kokonaisvaltaisesti eikä arviointi keskity liiaksi yksilöön tai yksittäisiin oireisiin.
Digitaalisuuden hyötynä nähtiin tiedonkeruun ja tiedonsiirron helpottuminen. Tärkeää on kerätä tietoa lapselta itseltään, huoltajilta ja opettajilta, jotta lapsen tilanne voidaan kartoittaa laajasti eri näkökulmista.
Lasten navista tulee kaksiosainen – ensimmäinen osa on alkuarviointikysely
Kansallisten keskustelujen pohjalta lasten Interventionavigaattorin eli Lasten navin kehittämisessä on päädytty kaksiosaiseen malliin. Ensi syksynä valmistuva navigaattori on geneerinen alkuarviointikysely, joka kartoittaa lapsen tilannetta kokonaisvaltaisesti. Se tulee toimimaan perustason sote-ammattilaisten työvälineenä varhaisen tuen tarpeen arvioinnissa.
”Navigaattoria käytetään ei-kiireellisten tilanteiden arviointiin, ja ammattilainen jäsentää vastaukset jatkotoimenpiteiden määrittämiseksi. Tärkeää on, että arviointiprosessissa kerätään tietoa laajasti eri lähteistä ja konteksteista, joissa lapsi elää, kuten vanhemmilta ja opettajalta”, kertoo lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anne-Tiina Lahdenkari.
Suunnitteilla on myös navigaattorin toinen osa, joka sisältää tarkempia oiremittareita. Se on suunnattu tilanteisiin, joissa tarvitaan syvällisempää arviointia. Toisen osan kehittämis- ja julkaisuaikataulu ei ole vielä tiedossa. Alkuarviointi toimii kuitenkin jo itsessään perustason sote-ammattilaisten arviointityötä tukevana ja jäsentävänä työkaluna.
”Olemme suunnitelleet alkuarviointikyselyn pilotit alkavaksi syksyllä, ja kutsumme kiinnostuneita alueita ja yksiköitä osallistumaan navigaattorin testaukseen. Yhteydenotot ja pohdinnat mahdollisista pilottialueista ovat tervetulleita”, toivottaa piloteista vastaava laatuasiantuntija Kaisa Eteläpää.
Yhteydenotot lasten navin pilotoinnista kiinnostuneille:
kaisa.etelapaa@hus.fi
assi.peltonen@hus.fi
anne-tiina.lahdenkari@hus.fi