Opiskeluhuollon psykologi Länsi-Uudeltamaalta: ”Nuorten Interventionavigaattori on tässä ajassa.”
Nuorten Interventionavigaattoria työssään hyödyntävän opiskeluhuollon psykologin Minna Raution mukaan työkalu helpottaa ja nopeuttaa nuoren oireiden arvioimista, mutta samalla tarjoaa tilaa kohtaamiselle. Käyttöönotossa keskeistä on vuoropuhelu niin esihenkilön ja alaisen välillä kuin moniammatillisessa yhteistyössä.
Nuorten Interventionavigaattori on nyt ollut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella käytössä vuoden 2023 keväästä asti, jolloin sen pilotointi aloitettiin. Interventionavigaattori, eli tutummin Nuorten navi, on digitaalinen arviointityökalu sote-ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään psyykkisesti oireilevia nuoria. Navigaattorin täyttämisen lisäksi arvioinnin keskeinen osa on ensijäsennys, jossa ammattilainen syventää navin keräämiä tietoja haastattelun avulla.
Lohjan yhteislyseon lukiolla työskentelevä psykologi Minna Rautio on käyttänyt Interventionavigaattoria työssään aktiivisesti puolen vuoden ajan, ja kokee sen tervetulleena ja työtä helpottavana kehityksenä:
”Käytän Interventionavigaattoria lähes kaikkien kanssa, koska se on niin helppo ja kätevä. Nykypäivänä tällainen verkkopohjainen lomake toimii, koska kaikki muukin tapahtuu verkossa”, Rautio pohtii.
Interventionavigaattori on Raution mukaan saanut hyvän vastaanoton myös nuorten keskuudessa. ”Interventionavigaattori on tässä ajassa. Silloin, kun oli paperisia oirekyselyitä, nuorilta tuli enemmän huokailuja, kun niitä pyydettiin täyttämään.” Nyt nuori saa itse valita, missä hän haluaa navigaattoriin vastata. Navigaattorin voi täyttää vaikkapa kotona, jossa vastauksia saa miettiä omassa rauhassa ilman kiireen tuntua.
Verkkopohjainen kysely antaa tilaa kohtaamiselle
Nuori pyydetään täyttämään Interventionavigaattori, kun hänen psyykkinen hyvinvointinsa aiheuttaa jonkinlaista huolta. Huoli on voinut herätä joko nuorella itsellään tai jollakulla muulla. ”Koko opiskeluhuolto hyödyntää navia, ja usein kun opiskelija tulee vastaanotolleni, Interventionavigaattori onkin jo täytettynä”, Rautio iloitsee.
Hänen mukaansa vastaanotolla päästään usein suoraan paneutumaan nuoren tilanteeseen ja kohtaamiselle jää riittävästi aikaa. Aikaisemmin, kun nuori olisi saattanut haluta jutella, kohtaaminen saattoikin keskeytyä oirekyselylomakkeen täyttämisellä. ”Navi saattaa tosiaan säästää aikaa, mutta oikeasti se myös antaa tilaa vuorovaikutukselle.”
Mahdollisena haasteena Rautio näkee sen, että navin käyttöä vasta harjoitteleva ammattilainen saattaisi piiloutua ruudun taakse. Kun otetaan käyttöön uusi strukturoitu työkalu, voi alkuun olla vaikea poiketa sen tarjoamasta rakenteesta. ”Itse haastattelen koko ajan asiakasta aika joustavasti. Vaikka siinä on se manuaali, niin kyllähän minulle tulee mieleen ajatuksia ohi manuaaliin, ja saan niitä kysyä”, Rautio muistuttaa.
Interventionavigaattorin on havaittu auttavan ammattilaista ottamaan puheeksi asioita, jotka muuten olisivat saattaneet jäädä huomaamatta. ”Tuloksia on hyvä tarvittaessa käydä läpi kollegojen tai tiimin kesken”, Rautio kertoo.
Käyttöönotossa auttaa esihenkilön ja kollegojen tuki
Rautiolle uuden työkalun käyttöönotossa koko opiskeluhuollon yhteistyö on ollut tärkeää: ”Meillä on sellainen etu, että minä, terveydenhoitaja ja kuraattori työskentelemme joka päivä samoissa tiloissa, joten jos joku meistä tarvitsee ensijäsennyksessä tukea, voimme kaikki yhdessä pohtia, mitä nuorelta voisi kysyä tai mihin hänet kannattaisi ohjata.”
Interventionavigaattorin käyttöönoton onnistumisen kannalta keskeistä on Raution mukaan esihenkilön ja ammattilaisten dialogi: ”Sitä ei liikaa voi korostaa, että vuoropuhelu esimiehen ja alaisen välillä ja tiimeissä ja opiskeluhuollossa on tärkeää. On pohdittava yhdessä, että mitä ja miten asiat tehdään ja miten navi soveltuu omaan yksikköön ja työkenttään.” Esihenkilön tukea tarvitaan myös konkreettisesti esimerkiksi koulutusten kalenteroimiseen.
Rautio näkee käyttöönottoa edistävänä tekijänä myös ratkaisuja etsivän asenteen. Uuteen työkaluun tutustuessa ei kannata lannistua, jos kaikki ei suju heti alussa. Sen sijaan ongelmiin on etsittävä ratkaisuja: ”Niin tiimeissä kuin kentälläkin meidän pitäisi moniammatillisesti koululääkäriä myöten pohtia, miten tämä kokonaisuus saadaan toimimaan. Ei puurreta jokainen yksin, vaan kehitetään yhteneväiset käytänteet ja ratkotaan pulmat yhdessä.”