Terapianavigaattori täydentyy EPO-1-mittarilla 13.1.2025 alkaen
Terapianavigaattorin kyselyt täydentyvät tammikuussa EPO-1-mittarilla. Se sisältää yhden kysymyksen, joka kartoittaa vastaajan omaa kokemusta voinnistaan. Mittari on kansainvälisen yhteistyön tulos, ja se yhtenäistää tiedonkeruuta.
EPO-01 (the Emotional and Psychological Outcome) on yhden kysymyksen mittari, joka on kehitetty kansainvälisessä yhteistyössä (European Chapter of the Society for Psychotherapy Research). Taustalla on selvitys siitä, mitä mittareita rutiininomaisesti palvelujärjestelmässä käytetään. Tuloksena oli valtava heterogeenisyys mittareissa. Selvityksen lopputulemana päädyttiin valitsemaan yksi yhteinen mittari, joka mittaisi mahdollisimman kevyesti (yhdellä kysymyksellä) vastaajan kokemusta omasta psyykkisestä terveydentilastaan/hyvinvoinnistaan (general psychological state or health).
EPO-1-mittari on johdettu alun perin Ken Howardin ja David Orlinskyn työstä (1986). Käännöstyö on aloitettu 2023, ja se on nyt käännetty 12 kielelle. Mittarin käyttöönotto on osallistumista kansainväliseen kehitys- ja tutkimustyöhön.
Mittari lisätään Terapianavigaattoriin 13.1.2025 alkaen suomen, ruotsin ja englanninkielisiin versioihin toimintakykyä kartoittavien kysymysten yhteyteen.
Miten EPO-1 tulostuu koosteraporttiin?
Esimerkkivastaus:
Psyykkinen ja emotionaalinen hyvinvointi (EPO-1):
Kuinka hyvin koet pärjääväsi tunteiden ja psyykkisen hyvinvoinnin suhteen tällä hetkellä?
- – Huonosti; se on minulle vaikeaa.
Ensijäsennyksessä tarkennettavia kysymyksiä
Mittarin tulos antaa ammattilaiselle näkökulman siitä, miten asiakas kokee itse pärjäävänsä itsensä/kokemustensa kanssa tilanteessa, jossa hän juuri nyt on. Mittarin tuloksen avulla on mahdollista tarkastella tarkemmin sitä, miten haittaavana/rajoittavana asiakas kokee esimerkiksi oireensa/kokemuksensa. Mittarin tulosta voi käyttää asiakkaan toimintakyvyn tason arvioinnissa.
Ensijäsennyksessä EPO-1-mittarin tulosta voi tarkentaa asiakkaalta esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Miten koetut haasteet näkyvät käytännössä arjessasi ja ihmissuhteissasi?
- Kuinka kauan haasteita on ollut?
- Mitkä tekijät asiakkaan mielestä vaikuttavat hänen pärjäämisen kokemukseensa?
Lisätietoja:
Sara Nurminen: sara.nurminen(at)hus.fi
Mikael Manninen: mikael.manninen(at)hus.fi