Juurruttaminen ratkaisee kehittämistyön onnistumisen – kokemuksia ADHD-hoitopolun kehittämisestä Varhalla

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdepalveluissa on rakennettu systemaattisesti keskittymisvaikeuksien tuen, arvioinnin ja hoidon polkua. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden johtava psykologi Linda Ljungqvist muistuttaa, että todellinen haaste ei ole suunnittelu vaan se, miten uusi toimintamalli saadaan juurtumaan osaksi arkea.
Neurokehitykselliset haasteet, kuten ADHD, ovat usein monimuotoisia ja liittyvät laajasti ihmisen toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja työelämään. Siksi niiden hoitaminen ei voi perustua sattumaan tai yksittäisten ammattilaisten osaamiseen, vaan se vaatii rakenteellista kehittämistä. Yhtenäiset käytännöt mahdollistavat laadunvalvonnan, resurssien oikean kohdentamisen ja työn näkyväksi tekemisen.
Varhalla tehtyä kehittämistyötä on avattu tarkemmin jutun lopussa olevassa case-kuvauksessa. Tässä jutussa keskitymme kehittämisen osa-alueeseen, joka helposti unohtuu: juurruttamiseen.
Juurruttaminen on kehittämistyön vaikein ja tärkein vaihe
Vaikka suunnittelu ja mallin rakentaminen ovat isoja ponnistuksia, Ljungqvistin mukaan kehittämistyön todellinen haaste on sen juurruttaminen. Uusi toimintamalli ei siirry käytäntöön itsestään – se vaatii aikaa, tukea ja jatkuvaa vuoropuhelua.
”Aina kun lähdetään tekemään kehittämistyötä, kannattaa varmistaa, että myös juurruttamiseen on resursseja sekä selkeä suunnitelma”, hän toteaa.
Juurruttaminen vaatii rakenteita, jotka tukevat työntekijöitä. Varhan perustason aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on kehitetty selkeitä toimintaohjeita ja kirjaamismalleja, jotka helpottavat mallin toteuttamista ja kirjaamista. Lisäksi ne mahdollistavat työn näkyväksi tekemisen myös tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Ljungqvist on rakentanut myös yhteisöllisiä tukirakenteita, kuten Teams-kanavan, jossa työntekijät voivat kysyä ja jakaa kokemuksia prosessin toteuttamisesta sekä antaa arvokkaita kehitysehdotuksia. Aluksi hän vastasi itse kaikkiin kysymyksiin, mutta nyt työntekijät neuvovat jo toisiaan.
”Se on merkki siitä, että uudet toimintamallit ovat juurtuneet. Ihmiset kokevat sen omakseen ja kehittävät sitä eteenpäin”, hän iloitsee.
Juurruttaminen vaatii oman vastuuhenkilön
Juurruttaminen ei voi jäädä yksinomaan lähiesihenkilöiden vastuulle. Ljungqvist muistuttaa, että heillä on jo valmiiksi valtava työkuorma. Kaikki lähiesihenkilöt eivät välttämättä ole myöskään mielenterveys- tai nepsy-asiantuntijoita.
”Me palvelualueen johdossa annamme lähiesihenkilöille monenlaisia uusiin prosesseihin liittyviä käyttöönotto- ja seurantatehtäviä. Mielestäni on tärkeä muistaa, että he eivät arkijohtamisen rinnalla voi yksin kantaa vastuuta uusien prosessien käyttöönotosta ja juurtumisesta. Siksi tarvitaan vastuuhenkilö, jolla on kokonaiskuva ja mandaatti viedä prosessia eteenpäin.”
Uuden ADHD-prosessin osalta Ljungqvist itse on viimeisen puolentoista vuoden ajan toiminut tässä roolissa. Hän on kiertänyt yksiköissä, suunnitellut ja toteuttanut prosessiin liittyviä koulutuksia, vastannut kysymyksiin ja seurannut käyttöönoton etenemistä systemaattisesti.
Johtajuus ja mandaatti ratkaisevat
Juurruttaminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja palautteen keruuta. Ljungqvist hyödyntää esimerkiksi implementoinnin muistilistaa, jonka avulla hän kartoittaa yksiköiden onnistumisia, haasteita ja tuen tarpeita. Hän raportoi säännöllisesti palvelualueen muulle johtoryhmälle ja nostaa esiin jatkokehittämiskohteita. Hän pitää tärkeänä, että kehittämistyötä tehdään yhteistyössä niin työntekijöiden kuin esihenkilöiden kanssa.
Ljungqvistin mielestä kehittämistyön vastuuhenkilöllä on tärkeä olla johtoryhmän ja lähijohdon tuki. Ilman niitä isot suunnanmuutokset eivät etene.
”Sieltä tulee mandaatti tehdä asioita. Ja kun työntekijät tietävät, että vien asiat johtoryhmään, se lisää luottamusta”, hän sanoo.
Johtoryhmän tuki ei ole vain muodollisuus. Se vaikuttaa suoraan siihen, miten kehittämistyö resursoidaan, miten se otetaan vastaan ja miten se etenee. Ilman pitkäjänteistä sitoutumista arjen tasolla mikään ei kuitenkaan muutu.
”Mielestäni ei voi olla niin, että vain julkaistaan uusi prosessi ja oletetaan sen lähtevän elämään organisaatiossa. Jos käytäntöjä todella halutaan muuttaa, se vaatii suunnitelmaa, sinnikkyyttä ja jatkuvaa tukea”, hän päättää.
CASE: Keskittymisen haasteiden hoitopolun kehittäminen Varsinais-Suomen hyvinvointialueella
Lähtötilanne
- ADHD-tutkimusprosessi oli siirretty erikoissairaanhoidosta perustasolle jo aiemmin, mutta ilman yhteisiä välineitä tai rakenteita.
- Käytännöt vaihtelivat yksiköittäin: 15 erilaista toimintamallia, pitkiä jonoja tutkimuksiin useissa yksiköissä, osaamisvajetta ja epätasa-arvo potilaiden välillä.
- Hoitoon ohjautuminen oli monivaiheista, eivätkä potilaat saaneet riittävästi tietoa prosessin etenemisestä.
Tavoitteet
- Yhtenäinen, porrastettu prosessi, joka toimii oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti
- Selkeät roolit, ohjeistukset ja dokumentoinnin rakenteet
- Ammattilaisten riittävä osaaminen kaikissa vaiheissa ja yhdenvertainen palvelu koko alueella
- Kertyneiden hoitojonojen purkaminen
Toimenpiteet
- Tilannekartoitus:
- tunnistettiin eriävät käytännöt, resurssipuutteet ja jonohaasteet.
- tunnistettiin eriävät käytännöt, resurssipuutteet ja jonohaasteet.
- Porrastettu hoitopolku rakennettiin käypä hoito -suositusta noudatellen:
- Terapianavigaattori, ensijäsennys ja alkukartoitus
- Psykososiaalinen tuki: keskittymisvaikeuksien ohjattu omahoito (jatkossa myös ryhmämuotoisena), Focus tiger -verkkovalmennus (pilotointi hankerahoituksella) tai räätälöity yksilöllinen tukijakso (psykologilla).
- Diagnostiikkavaihe ADHD-perehtyneiden sairaanhoitajien ja psykologien toimesta ennen psykiatrin diagnostista arviota
- Lääkehoidon optimointi ja yhden vuoden seuranta miepä-yksiköissä
- Hoidon porrastuksesta sopiminen psykiatrian kanssa
- Koulutus ja osaamisen varmistaminen:
- Kattava koulutussuunnitelma prosessivaiheittain ja ammattiryhmittäin
- Syventävät koulutukset mm. DIVA-haastatteluun, psykososiaaliseen tukeen
- ADHD-perehtyneet sairaanhoitajat saivat lisäkoulutusta ja työnohjausta
- Osaamisen lisääntymisen kartoittaminen työntekijäkyselyillä
- Juurruttaminen ja käytön tuki:
- Jalkautuminen kaikkiin yksiköihin
- Seurantatapaamiset ja implementointimuistilista
- Teams-kanava kysymyksille ja vertaistuelle
- Työnohjaukselliset tapaamiset matalalla kynnyksellä
- Lähiesihenkilöiden kanssa tiivis yhteistyö
- Kirjaamisen rakenteet ja tietojohtaminen:
- Yhtenäiset mallipohjat Omni-järjestelmään: mahdollistavat yhtenäisten hoidon syy- ja toimenpidekoodien käytön kirjaamisessa
- Mittarit vaiheiden kestosta ja vaikuttavuudesta
- Jononpurkuhanke:
- Diagnostisen arvion jonojen purku hankerahoituksella
- Hankerahoituksella kaksi ADHD-asiantuntijahoitajaa ja ostopalveluna psykiatrin arviot
- Pihlajalinnan kanssa yhteistyönä ohjattu n. 490 potilasta 09/24–06/25 välillä diagnostiseen arvioon psykiatrille
Tulokset
- Rakenteellinen muutos
- Yhdenmukainen tuen, arvioinnin ja hoidon prosessi koko hyvinvointialueelle aikuisten miepä-palveluissa perustasolla
- Selkeät kriteerit ja vaiheet → asiakkaat ohjautuvat suoraan oikeaan paikkaan
- Palvelun sujuvoituminen
- ADHD-jonot on purettu.
- Tunnistaminen parantunut → kaikki eivät enää ohjaudu suoraan diagnostiikkaan, vaan monihäiriöisyys sekä keskittymisvaikeuksien taustalla olevat moninaiset syyt huomioidaan jo alkuvaiheessa, jolloin pystytään kohdentamaan tukea sekä diagnosointiresurssia optimaalisemmin.
- Osaamisen vahvistuminen
- Työntekijöiden kokemus osaamisesta on parantunut.
- Käytännön potilasesimerkit ja vertaistuki ovat lisänneet varmuutta.
- Tietojohtaminen kehittymässä
- Kirjaamiskäytännöt mahdollistavat vaiheiden ja toimenpiteiden seurannan.
- Mittarien kautta saadaan jatkossa tietoa mm. psykososiaalisen tuen vaikuttavuudesta.