Pienten lasten ohjattu omahoito
Pääkohderyhmä: Alle 6-vuotiaiden lasten vanhemmat
Taso: 1. porras
Hoidon pituus: 1–5 käyntikertaa, keskimäärin 3 kertaa
Toteuttaja: Perustason lastenneuvolan ja perhepalveluiden sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiset
Toimenpidekoodi: IHZ19 (Omahoito, mielenterveys- tai päihdehäiriö)
Pienten lasten ohjattu omahoito on alle 6-vuotiaiden lasten vanhemmille suunnattu 1–5 käyntiä kestävä lyhyt psykososiaalinen interventio, joka sisältää kasvokkain tapahtuvaa ohjausta sekä Mielenterveystalo.fi-sivujen materiaalien tuella tehtävää itsenäistä työskentelyä. Menetelmä on tarkoitettu verrattain lievien oireiden hoitoon ja varhaisen vaiheen ennaltaehkäisevään vanhempien ohjaukseen. Pienten lasten ohjattu omahoito sijoittuu porrastetussa hoitomallissa 1. portaalle, ja se on suunnattu erityisesti perustason lastenneuvolan ja perhepalveluiden sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisille.
Pienten lasten ohjattua omahoitoa ei mainita Käypä hoito -suosituksissa. Menetelmän käyttö ja ylläpito osana porrastettua hoitomallia perustuu kotimaasta saavutettuihin hyviin kokemuksiin sekä matalan intensiteetin työskentelymallien puuttumiseen perustason lastenneuvoloista ja perhepalveluista. Pienten lasten ohjatun omahoidon näyttöpohjaa on arvioitu erillisessä kirjallisuuskatsauksessa: Kirjallisuuskatsaus lasten ja pienten lasten ohjatusta omahoidosta.[1]
Pienten lasten ohjatun omahoidon tuloksellisuuteen voi tutustua menetelmään liittyvästä tulosraportista[2].
Pienten lasten ohjatun omahoidon toteuttaminen
Pienten lasten ohjatussa omahoidossa on ennaltaehkäisevä näkökulma, jonka takia intervention voi toteuttaa, vaikka lapsella ei olisi varsinaisia oireita ollenkaan. Koska interventiossa on kyse vanhemman ohjaamisesta, riittää että vanhempi haluaa vahvistaa omia vanhemmuustaitojaan. Pienten lasten ohjatun omahoidon voi toteuttaa myös silloin, kun perhe jonottaa pääsyä tarkempiin tukitoimiin tai odottaa pidemmän intervention aloittamista.
Pienten lasten ohjattu omahoito koostuu lähtökohtaisesti kolmesta tapaamisesta: aloituskäynti (keskimäärin 30–45 minuuttia), ohjauskäynti (15–45 minuuttia) ja lopetuskäynti (15–45 minuuttia). Tapaamisia suositellaan pidettävän viikon välein, ja tarpeen mukaan niiden lukumäärää voidaan lisätä. Kasvokkain sekä itsenäisesti tehdyn työskentelyn suhdetta voidaan myös sovittaa asiakkaan toiveisiin ja toteuttaa osittain etätyöskentelynä ja/tai puheluina.
Pienten lasten ohjatussa omahoidossa vanhemman ja lapsen vuorovaikutussuhteen vahvistaminen on keskeisessä asemassa. Omahoito-ohjelmasta riippumatta ohjauksessa keskitytään vanhemman herkkyyteen lapsen viesteille ja kykyyn vastata niihin johdonmukaisesti. Vanhemman kyvykkyyden tunteen ja itsemyötätunnon lisääntyminen puolestaan vahvistavat hänen kykyään havainnoida ja ymmärtää omaa lastaan paremmin.
Pienten lasten ohjatun omahoidon koulutus
Menetelmä on tarkoitettu erityisesti perustason lastenneuvolan ja perhepalveluiden sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisille, eikä osaajaksi kouluttautuminen vaadi ennakkotietoja mielenterveyden häiriöistä tai psykososiaalisista interventioista. Hoitomuodon käyttöön on koulutettu esimerkiksi sairaanhoitajia, psykologeja, lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä ja sosionomeja. Koulutus sopii sekä aloitteleville että kokeneille ammattilaisille.
Pienten lasten ohjatun omahoidon koulutus on lyhyt, 5–10 tunnin verkkokoulutus. Verkkokoulutus sisältää perehtymisen ohjatun omahoidon prosessiin ja käyntikohtaisiin tavoitteisiin sekä syventymisen tiivistetysti vanhemmuus ja vuorovaikutus -teemaan. Lisäksi koulutuksessa tutustutaan lasten uniongelmien, syömisongelmien ja käyttäytymisen haasteiden omahoito-ohjelmiin. Pienten lasten vanhemmille suunnatut omahoito-ohjelmat perustuvat ajankohtaiseen tietoon pienten lasten kehityksestä ja hyvinvoinnista.
Verkkokoulutuksen lisäksi tehdään kaksi koulutusohjausta, joista tehdään raportit. Palvelun käyttöönottoa voidaan vahvistaa taitoharjoittelulla ja palveluiden toteuttamisen ja hoitotulosten aktiivisella seurannalla. Tukitapaamisten määrä, kesto ja esimerkiksi ryhmäkoko on koulutettavan yksikön määritettävissä.
Ohjatun omahoidon koulutukseen on mahdollista lisätä nk. ”kontekstimoduuli”, jonka tarkoitus on tukea menetelmän käyttöönottoa äitiysneuvoloissa.
Pienten lasten ohjatun omahoidon teoreettinen viitekehys
Koulutuksen ja omahoito-ohjelmien keskeiset taustateoriat ovat kiintymyssuhdeteoria, vanhemmuuden mentalisaatioteoria sekä itsesäätelyn kehitykseen liittyvät teoriat ja niihin liittyvä tutkimustieto. Omahoito-ohjelmissa on mukana kognitiivis-behavioraalinen viitekehys.
Lue lisää
- Asiakaskokemus: ”Pienten lasten ohjattu omahoito auttoi minua äitinä jaksamaan erittäin haastavan vaiheen yli.”
- Jatkuva kehittyminen ja positiivinen tuki – pienten lasten ohjattu omahoito neuvolan terveydenhoitajan työssä
- Psykoterapeutti suosittelee: pienten lasten ohjattu omahoito auttaa koko perhettä voimaan paremmin
- Pienten lasten ohjattu omahoito: varhaista tukea perheille
- Aikuisten mielenterveyttä hoitaessa on hyvä muistaa, että hän voi olla myös vanhempi
- Vanhemmuutta tukemalla saadaan muutoksia aikaan
- Pienten lasten mielenterveyden tukeminen ehkäisee ongelmia tulevaisuudessa
Lähteet
[1] Kirjallisuuskatsaus lasten ja pienten lasten ohjatusta omahoidosta. HUS, Terapiat etulinjaan -toimintamalli (2024): https://terapiatetulinjaan.fi/vaikuttavuus/kirjallisuuskatsaukset/kirjallisuuskatsaus-lasten-ja-pienten-lasten-ohjatusta-omahoidosta/ (viitattu 14.3.2025)
[2] Pienten lasten ohjattuomahoito, seurantatulokset 2024. HUS, Terapiat etulinjaan -toimintamalli. https://terapiatetulinjaan.fi/wp-content/uploads/2025/02/Pienten-lasten-ohjattu-omahoito-seurantatulokset-2024.pdf (viitattu 14.3.2025)