Skip to the content
  • Etusivu
  • Terapiat etulinjaan -toimintamalli
    • Miksi palvelut pitää uudistaa?
    • Terapiat etulinjaan -mallin idea
    • Lasten ja nuorten terapiatakuu
    • Terapiat etulinjaan -mallin tuloksia
  • Keskitetyt palvelut
    • Toimintamallin käyttöönoton työkalut
    • Mielenterveystalo.fi
    • Terapia- ja Interventionavigaattorit ja ensijäsennys
    • Ammattilaisten koulutukset
    • Alueellisen kehittämisen tuki
    • Nettiterapiat
    • Lyhytpsykoterapia ostopalvelusetelillä
  • Aikuiset
    • Porrastettu hoitomalli
    • Terapiakoordinaatio
    • Terapianavigaattori ja ensijäsennys
    • Ohjattu omahoito
    • Interpersonaalinen ohjanta IPC
    • Kognitiivinen lyhytterapia
    • Interpersonaalinen terapia IPT
    • Menetelmäohjaaja-koulutus
  • Lapset ja nuoret
    • Toimintamalli lapsilla ja nuorilla
    • Porrastettu tuen ja hoidon malli
    • Interventiokoordinaatio
    • Nuorten navi ja ensijäsennys
    • Lasten navi ja ensijäsennys
    • Nuorten ohjattu omahoito
    • Lasten ohjattu omahoito
    • Pienten lasten ohjattu omahoito
    • Ahdistuksen kognitiivinen lyhytinterventio
    • Interpersoonallinen ohjanta IPC
    • Cool Kids
    • Kognitiivinen lyhytterapia nuorille
    • Kognitiivinen lyhytterapia lapsille
    • Interpersoonallinen terapia IPT
  • Hankkeet ja kehittäminen
    • Työterveyshanke
    • Nepsy – porrastettu tuen ja hoidon malli
  • Vaikuttavuus
    • Vaikuttavuuden edistäminen
    • Mitä arkivaikuttavuus tarkoittaa?
    • Raportit ja tulokset
    • Kirjallisuuskatsaukset
    • Julkaisut
  • Tietoa ja materiaaleja
    • Terapiat etulinjaan -hankeinfo
    • Medialle
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Avoimet viestintämateriaalit
    • Mielenterveys pelissä – päättäjäinfo
    • Tietoa sote-esihenkilölle
    • Terapiat etulinjaan -tietoa sote-alan ammattilaiselle
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumakalenteri
  • På Svenska
  • Suomeksi

Etusivu » Ajankohtaista » Kuraattorin kokemuksia IPC-menetelmästä yläkoululaisten nuorten kanssa

Kuraattorin kokemuksia IPC-menetelmästä yläkoululaisten nuorten kanssa

Päivitetty 05.05.2023
YleinenLänsi-Suomi

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran TYKS HANSA uutiskirjeessä 5/2023.

Hain IPC-koulutukseen mukaan, koska se vaikutti sopivalta työkalulta yläkouluikäisten kanssa toimimiseen. Koulukuraattorin työ on viime vuosina muuttunut suuntaan, jossa työskentely on painottunut niiden nuorten kanssa toimimiseen, jotka oireilevat mielialaansa eri tavoin. Olen joutunut pohtimaan omaa työnkuvaani koulussa ja miettimään koulukuraattorin ydintehtävää ja kuinka erilaiset mielenterveyden hoitoon sopivat menetelmät istuvat koulukuraattorin työhön.

Veera Lilja, koulukuraattori,
Varha

Nuorten pahoinvointi näkyy kouluympäristössä ja edes melko hyvät resurssit eivät perustasolla tunnu riittävän. Päivittäin kohtaan nuoria, joilla on ahdistuneisuutta, itsetuhoisuutta, koulumotivaation puutetta, runsaita koulupoissaoloja, häiriökäyttäytymistä, sosiaalisten taitojen puutteita ja yksinäisyyttä. Koulukuraattorina työni koulussa on edustaa sosiaalialan osaamista, kartoittaa oppilaan kokonaistilannetta ja antaa palveluohjausta sekä tehdä yhteistyötä lapsen tai nuoren verkostojen kanssa. Koulukuraattorina lapsen ja nuoren koulunkäynti on työni keskiössä – jos koulunkäynti ei suju, niin pohditaan mikä siihen vaikuttaa. Usein nuori tuo esiin ensimmäisenä motivaation ja mielialan haasteet tai kouluympäristön kuormittavuuden.

IPC- koulutuksessa ilokseni huomasin, että menetelmässä elementit ovat olleet lopulta hyvin samanlaisia kuin työssäni aiemmin. IPC on selkeyttänyt tapaamisten alkamista ja päättämistä. Tapaamisia on tiivisti parin kuukauden ajan, mikä on nuorista ollut hyvä asia. Muita kuin IPC- asiakkaita tapaan useimmiten kolmen viikon välein asiakasmäärien vuoksi. Joskus tapaamisissa ei päästä kiinni kunnolla, mihin asioihin nuori tarvitsisi tukea, koska harvakseltaan olevien tapaamisten välillä nuoren elämässä ehtii tapahtua paljon.

Monen nuoren kanssa käy niin, että harvakseltaan olevia tapaamisia voi olla jopa koko yläkoulun ja se laittaa miettimään, että millaisen hyödyn jatkoa ajatellen nuori sai niistä tai lisäsivätkö tapaamiset hänen omaa toimijuuttaan omassa elämässään.

Hyvää IPC:ssä on ollut myös se, että alkukartoituksen jälkeen valitaan fokus, jonka kanssa työskentelyyn keskitytään nuoren kanssa tapaamisilla. Esimerkiksi ihmissuhderistiriidoista keskustelu on ollut kuraattorina työssäni keskiössä jo aiemminkin, mutta IPC:ssä selkeästi valittu fokus auttaa myös työntekijää ja nuorta tapaamisella pysymään asiassa ja myös kytkemään mielialaoireilun ja tavat toimia ihmissuhteissa toisiinsa.

IPC-ohjaus menetelmä jää työkaluksi omaan työhöni. Toivoisin, että jatkossa pääsisin aloittamaan ohjausta sellaisten nuorten kanssa, joiden mielialaoireet ovat aloittaessa lievempiä. Enemmän täytyisi olla myös mahdollisuutta tavata nuoria säännöllisemmin n. 1-2viikon välein silloin kun he toivovat tilanteeseensa apua.

IPC-koulutukseen kuuluva säännöllinen työnohjaus menetelmän käyttöönottoon on ollut myös aivan loistava juttu. Työohjausporukassa on saanut ajatuksia ja vinkkejä sekä päässyt verkostoitumaan alueen muiden toimijoiden kanssa.

TYKS HANSA uutiskirjeen pääset tilaamaan tästä linkistä.

Tilaa uutiskirje

Tilaa Terapiat etulinjaan -uutiskirje ja saat suoraan sähköpostiisi tietoa toimintamallin ajankohtaisista asioista. Uutiskirje ilmestyy 1-2 kuukauden välein. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseen.


Terapiat etulinjaan
  • Tietosuojaseloste
  • Tietoa palvelusta
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästeasetukset

Terapiat etulinjaan hanketoimisto
Välskärinkatu 8
00260 Helsinki

Postiosoite
PL 590
HUS 00029

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram