Tietoa sote-esihenkilölle
Terapiat etulinjaan on kansallinen hanke, jonka tavoitteena on tuottaa kaikille hyvinvointialueille yhdenvertaiset ja oikea-aikaiset mielenterveyspalvelut. Terapiat etulinjaan -toimintamalli on tarkoitettu sovitettavaksi osaksi jo olemassa olevia rakenteita hyvinvointialueen erityispiirteet huomioiden.
Toimintamallin tarjoamat työkalut ja palvelut, jotka tukevat toimintamallin käyttöönotossa ja ylläpidossa:
- kaikille avoin Mielenterveystalo.fi-verkkopalvelu
- digitaaliset Terapia- ja Interventionavigaattorit hoidon tarpeen arvioinnin tueksi
- menetelmäkoulutusalusta ammattilaisille
- malli vaikuttavuuden seurantaan
- alueellisen kehittämisen tuki.
Toimintamallia käyttävien yksiköiden esihenkilöt ovat tuoneet esiin seuraavia hyötyjä sekä vinkkejä Terapiat etulinjaan -toimintamallista.
Toimintamallin hyödyt
Kaikki asiakkaat saavat tasalaatuista hoitoa asuinpaikasta riippumatta, kun jokainen mielenterveysasiakkaiden kanssa työskentelevä tekee hoidon tarpeen arvion sekä tarjoaa palveluita selkeällä mallilla.
Organisaation näkökulmasta hyödyt ovat myös taloudelliset. Asiakas kulkee läpi prosessin nopeasti ja sujuvasti. Kun toimintamalli on vakiintunut, yksi työntekijä pystyy auttamaan useampaa asiakasta kuin ennen. Parhaimmillaan asiakas voi saada tapaamisajan saman päivän aikana otettuaan yhteyttä terveydenhuoltoon.
Toimintamallin myötä asiakas on entistä enemmän osallisena koko prosessissa. Jo Terapianavigaattoriin vastaaminen on aktiivista osallistumista oman hoidon tarpeen arvioimiseen. Navigaattoria voi pitää jo itsessään eräänlaisena interventiona.
Terapianavigaattori on työkaluna helppokäyttöinen. Kuka tahansa sote-ammattilainen osaa sen avulla ohjata asiakkaan oikeaan palveluun.
Ohjattu omahoito osana hoitovalikoimaa mahdollistaa yhä useamman asiakkaan auttamisen samanaikaisesti. Keskustelut hoituvat esimeriksi puhelimitse tai Teamsissa.
Terapianavigaattorin on koettu hyödyttävän myös puhelimitse tehtävissä hoidon tarpeen arvioinneissa. Kirjaaminen on helpompaa, kun navigaattorin tekstejä voi käyttää pohjana.
Harjun terveyden mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikkö Leni Kivelän palaute Terapianavigaattorista:
Musta tuntuu, että ekaa kertaa vuosiin on sellainen työkalu, joka oikeesti auttaa kaikkia. Se ei oo pelkästään potilaslähtöinen tai pelkästään työntekijälähtöinen, vaan se on hyödyllinen meille kaikille.
Mitä kannattaa huomioida pilottia suunniteltaessa?
Terapiat etulinjaan -toimintamallin käyttöönotossa ennakointi on tärkeää. Henkilökuntaa kannattaa informoida muutoksista hyvissä ajoin, jolloin niihin on mahdollista valmistautua. Ennakointia on myös pilotin ajoittaminen organisaatiolle sopivaan ajankohtaan.
Esihenkilön kannattaa osallistua aktiivisesti tapahtumiin ja infotilaisuuksiin. Koska toimintamalli räätälöidään omalle hyvinvointialueelle sopivaksi, alueen erityispiirteitä on mahdollista tuoda esille jo suunnitteluvaiheessa.
Esihenkilöllä on tärkeä rooli toimintamallin ja toimintayksikön työntekijöiden välisessä yhteydenpidossa, joten verkostoitumisesta on hyötyä. Tärkeä linkki ketjussa on myös terapiakoordinaattori. Esihenkilö on yhteydessä työntekijöihin ja koordinaattori hankkeeseen, jolloin yhteistyö on välttämätöntä.
Toimintamallin käyttöönotto vaatii esihenkilöltä resursointia. Hänen kannattaa olla itse perillä hankkeen periaatteista ja tarjoamista työkaluista, jolloin hän pystyy olemaan työntekijöidensä kouluttautumisen tukena.
Työntekijöiden perehtymiseen kannattaa varata aikaa ja tehdä sitä varten järjestelyjä. Uuden toimintamallin käyttöönottoon liittyy väistämättä uuden opettelua, ja oman työn sovittaminen uuteen malliin saattaa alkuun tuntua työntekijästä työläältä. Panostus kuitenkin kannattaa, sillä myös hyödyt näkyvät nopeasti.
Tilastotiedon kerääminen on tärkeää, sillä positiiviset tulokset motivoivat ja näyttävät toimintamallin hyödyt konkreettisesti.